הפעל עצור
  • 1
  • 2
  • 3

אנתרופוסופיה
רודולף שטיינר

האנתרופוסופיה הינה תנועה דתית-מיסטית העוסקת בכל שטחי החיים וההסתכלות הרוחנית: מלאכים ושדים, יסודות רוחניים של כוכבי הלכת, גורל האנושות, גילגולי נשמות, חינוך הילדים, חקלאות, תורה מדינית, ריקודים פולחניים וכו', כל אלו חלק מתורתם אותה פיתח מייסד התנועה.
האנתרופוסופיה ידועה ברחבי העולם ככת דתית [1] (לדוגמא ע"י בית הנבחרים של צרפת   [2] ובלגיה [3]), וגופים רבים הנאבקים נגד השפעת הכתות ברחבי העולם [4], רואים בה כת מיסטית.

 

רקע

רודולף שטיינר, מיסד הכת, החל את דרכו כחבר בכת המוכרת בשמה: 'תיאוסופיה' ועמד בראש הסניף הגרמני שלה במשך מספר שנים.
התיאוסופיה הוקמה בסוף המאה ה-19 ושואבת את מקורותיה מדתות אליליות הודיות וטיבטיות בצירוף מספר אמונות סודיות ומוזרות. לטענת הלנה בלוואצקי, מייסדת הכת, מקורה ב'גילויים' וב'ישויות רוחניות' שאינם מן העולם הזה.


בתיאוסופיה טענו שכל הסודות הרוחניים מצויים באמונות המזרח וזלזלו בנצרות. לעומתם, שטיינר, סבר דווקא כי לנצרות ולישו 'ה'תפקיד המרכזי בהתפתחות הרוחנית של העולם. על רקע זה פרש מהם, ויסד כת משלו הקרויה - 'אנתרופוסופיה' כצורה של 'נצרות אמיתית'.
כתביו של שטיינר כוללים יותר מ-350 כרכים ובהם יותר מ-6,000 הרצאות ועשרות ספרים.
לדברי שטיינר, את מקורותיו קיבל ושאב מן הרשימות האקאשיות ('Akashic records'), שלדברי מספר כתות מיסטיות הינן אוסף סודי של ידע הכוללים בתוכם את כל הידע מאז בריאת העולם. הללו נמצאים במימד תודעתי אחר אשר רק בעלי 'ראיה חודרנית' יוכלו לקלוט אותם.

שטיינר טען שיש לו 'ראיה חודרנית' זו. לדבריו, גם עיניו נוכחו במראה רוחות של מתים, מלאכים, שדים, ויצורים 'רוחניים' אחרים. בדבריו רמז לא פעם כי הוא גילגול של אריסטו.


שטיינר לימד את תלמידיו כיצד לתקשר עם רוחות של מתים וכו'.


האנתרופוסופיה אינה חלק מהנצרות המקובלת ואף אינה משתמשת בסמליה, היא כת מיסטית בפני עצמה הטוענת שהנצרות לא הבינה את משמעות הפנימית-רוחנית של ישו וכי שטיינר לבדו השכיל להבין זאת.


ישו הנוצרי תופס את המקום המרכזי בתורתו של שטיינר [5], הוא החשוב מכל ה'יצורים הרוחניים'; רוחו של אל השמש ירד לכדור הארץ לפני 2,000 שנה והשתכן בגופו של האיש ישו כאשר נטבל בנהר הירדן. ישו אינו רק מושיע האנושות בהגדרתו, הוא הציר המרכזי של כל היסטורית היקום. 'הופעתו השניה' הייתה, לדברי שטיינר באזור שנת 1933. מאז הוא מתגלה בממדים רוחניים לבעלי 'ראיה חודרנית'. לטענת שטיינר, יותר ויותר אנשים יוכלו להרגיש הופעה זו בתנאי שילמדו את הטכניקות אותם הוא לימד.


השמש מחולקת בתורת שטיינר לשלושה רבדים:[6]


הנמוך ביותר 'השמש הפיסית' – בו גרים ופועלים רוחות ברמה נמוכה. בהילה של שמש נמצאים מלאכים מסוגים שונים. בכתמי השמש נמצאים רוחות מן הסוג השלישי.
'השמש השניה' - הינו רובד גבוה יותר, הנמצא בגוף האדם.
הרובד השלישי, שהוא הראשון בחשיבותו ובמעלתו, הוא "השמש של ישו".
לדבריו, "השמש הינו ביטוי חיצוני של העולם הרוחני באמצעות גופו של ישו".[7] כאשר ישו מרפא בני אדם הוא עושה זאת באמצעות השמש. אכן, לא פלא שבכל בתי הספר האנתרופוסופיים בעולם (הנקראים גם בתי ספר 'וולדורף') נפתח יום הלימודים בתפילה לשמש, הטקס מלווה בהדלקת נרות: "אתה השמש, המאיר לי באהבה כל יום… ממך בא אור וכוח, לך ניתן אהבה ותודה".[8]
אחת המטרות המרכזיות של האנתרופוסופיה היא להגיע להכרה של ה'ישו הפנימי'. להכרה זו מגיעים ע"י לימוד ספריו של שטיינר ושימוש בטכניקות האמורות בהם.


הונאה גדולה

מרבית החברים בתנועת האנתרופוסופיה מכחישים את שייכותם לדת או לכת כל שהיא, או שיש תפילות כל שהן. הם אינם מתווכחים על העובדות אלא מנסים להסביר שמדובר בפילוסופיה, מדע, אומנות וכו'.


בנקודה זו נגיע לשגיאתו הגדולה של שטיינר, הונאתו הגדולה. שטיינר הבין שאת רעיונותיו המגיעים מעולמות רוחניים לא יוכל למכור לציבור בן זמנו. לכן כתב: "הכוחות הרוחניים שעמדו מאחוריי נתנו לי עצה אחת: תכתוב הכל במסווה של פילוסופיה האידיאליסטית".[9]


בבתי הספר שייסד שטיינר הסווה בכוונה כל אזכור גלוי של אנתרופוסופיה, בכדי למנוע מידיעת ההורים את הקשר לתנועה דתית-מיסטית.
בשנת 1920 ביקש ממורי בית הספר 'וולדורף' הראשון להימנע מהשימוש בשם 'תפילה', במקומה להשתמש במילה 'שיר': "נדבר גם על תפילות. אולם דבר אחד הנני מבקש מכם. בדברים מסוג זה, צורה חיצונית היא מאד חשובה. לכן אף פעם אל תשתמשו במילה 'תפילה', במקומו תציגו 'שיר הפותח את היום'. תוודאו שאף בן אדם לא ישמע את המילה 'תפילה' יוצאת מפיו של אחד המורים שלנו." [10]


מאז ועד היום האנתרופוסופיה פועלת בשיטה של הונאה ומרמה. בעקבות בקשתו של שטיינר פיתחו בכת אוצר מילים מיוחד בכדי להסוות את משמעותם, אמונותיהם ופולחניהם.


לתיאוריה של שטיינר על גלגולי נשמות קראו 'תיאוריה של התפתחות הילד'. ענייני אמונה דתית נקראים 'מדע', תפילה נקראת 'שיר', דרשות קרויות 'הרצאות', מזבח המושם בכל בתי הספר שלהם נקרא 'שולחן של טבע' וכדו'.


אך, לעיתים, גם מאחורי מעטה עבה של שקרים מבצבצת קרן של אמת. לדוגמא, יוג'ין שוורץ ((Eugene Schwartzשהיה ראש מחלקת חינוך 'וולדורף' בקולג' אנתרופוסופי Sunbridge College,ב-Spring Valley, (ניו יורק), אמר מספר דברים ברורים בהרצאה שהעביר ב-13 לנובמבר 1999: [11]

 

  • "כאשר אנחנו מכחישים שבתי ספר 'וולדורף' מעבירים לילדים חוויות דתיות בזאת אנחנו מכחישים את כל היסוד של חינוך 'וולדורף'." 
  • 'אני מצהיר כי בתי הספר שלנו הינם בתי ספר דתיים...' 
  • 'בהחלט, אנחנו מעבירים לילדים בכיתה גירסא של האנתרופוסופיה...'

באותה שיחה הוא גם הודה שהתפילות לשמש שהילדים בבתי ספר אנתרופוסופיים אומרים בכל בוקר הן אכן תפילות ולא 'שירים'.
לאחר הרצאה זו פוטר שוורץ ממקום עבודתו.


ד"ר אילן גור זאב, מאוניברסיטת חיפה, העוסק בפילוסופיה של החינוך אומר כי רבים מההורים השולחים את ילדיהם לחינוך האנתרופוסופי, שולחים אותם ל"אקספרימנט לא נודע" מבלי לדעת במה מדובר – והדבר מעלה גם שאלת האחריות של ההורים.[12]

 

ישו, שטן וצבעים

התפתחותה הרוחנית של האנושות לפי האנתרופוסופיה תלויה ב'ישויות-רוחניות' רבות מסוגים שונים ובדרגות שונות. כלומר שבכל שלב משלבי היסטוריית האנושות ההנהגה של עולמנו עוברת להיררכיה אחרת של 'ישויות רוחניות' כאשר החשובה והגדולה מכולן הינה ישו. גם לשטן חלק פעיל מאוד בהנהגת כדור הארץ, לא שטן יחיד, אלא שלושה שטנים שונים קיימים בעולמנו:

1. לוציפר (Lucifer)- מלאך שנפל מהשמים בגלל גאוותנותו (רעיון לקוח מתיאולוגיה נוצרית). לוציפר התגשם בגוף אדם בסין לפני כ- 5,000 שנה.
לדוגמא, יוג'ין שוורץ כותב:
"רוב הדברים שעוזרים לנו בעבודתנו כמורים, או באומנות, במדיטציה שאנו עושים הם תחת אפוטרופסות של לוציפר. תחת השגחה והפיקוח שלו אנחנו יכולים להתפתח למורים גדולים..."[13]

2. אהירמן (Ahirman)- אליל החושך במיתולוגיה הפרסית. לפי שטיינר, אהירמן אמור היה להתגשם בגוף אדם במערב ב-1998.
לוציפר ואהירמן משתפים פעולה כדי למנוע מהאנושות כולה ומכל אדם בפרט, להגיע לנקודת האיזון והאהבה. נקודה זו הינה מהות האימפולס הנוצרי ושם מצויה רוחו של ישו.

3. השטן השלישי נקרא 'סורת', והוא מסוכן יותר משני קודמיו.

בתנועת האנתרופוסופיה מאמינים שמתחת לאדמה גרים מספרים עצומים של... גמדים, שתחביבם להונות בני אדם. אולם רק מי שיש לו את ה'ראיה חודרנית' (כמו שטיינר) יכול לראות אותם.[14]


באנתרופוסופיה מקפידים מאד להשתמש רק בצבעים מסוימים. קירות הכיתות בבתי ספר 'וולדורף' צבועים רק בצבעים ששטיינר הצביע אליהן. ילדים הלומדים בבתי ספר אלו משתמשים רק בצבעים המורשים על ידי המורים ונמנעים מלהשתמש באחרים.


הצבעים שהילדים מציירים בהם מיוצרים ע"י חברת 'Stockmar' השייכת לכת (שם עושים אותם בדיוק כפקודת שטיינר). הסיבה: לדבריהם, צבעים הינם איברים של 'יצורים רוחניים', ובאמצעות הצבע יצורים אלו יורדים לעולמנו. בבתי הספר האנתרופוסופיים' לא מלמדים אומנות בכדי לעשות מילדים אמנים, אלא כדי לחשוף אותם להשפעה רוחנית של ה'יצורים' הללו, דברים אלו נאמרו על ידי אחת מחברות הכת.[15]


שטיינר הצהיר כי אדם 'המקדיש את עצמו לצבע מסוים' יוכל אחרי תקופת זמן לראות דרך קירות ולצפות ב'עובדות רוחניות וביצורים רוחניים'. בהתאם לצבע בו בחר האדם יצורים רוחניים יופיעו. גם אדם שלא הגיע לדרגת בחירת צבע יוכל להגיע לקשר רוחני כל שהוא אם יצורים אלו גם אם אינו מודע לזה.

 

ריקודים פולחניים

ב-1911 הציג שטיינר הופעת מחול שכל תנועה בו מבוססת על 'הידע' המיסטי שלו. הוא קרא לו 'אוריתמיה' ('Eurythmy'). לדבריו, אין מטרתו להתעמלות, ריקוד

או כל סוג של אומנות, אלא מטרת ה'אוריתמיה' הינה חיבור בין אנשים לבין 'עולמות רוחניים'.[16]

בספרות העכשווית של הכת מוסבר כי "הריקוד הקוסמי שלנו הינו צינור שדרכו העולם הרוחני חושף את עצמו לתודעה האנושית... המטרה המרכזית של מחול זה הינה מציאת קשר חי לממלכה הרוחנית של גלגל המזלות."[17] מודגש הסגנון הפולחני-פגאני של ריקוד מהסוג שהיה נפוץ בדתות אליליות קדומות, בגירסה חדשה שהמציא שטיינר. תלמידי בתי הספר האנתרופוסופיים משתתפים בריקודים אלו בעוד שחלק ניכר מהם או מהוריהם אינם יודעים כלל במה מדובר.

 

חקלאות או פולחן אלילי?

כאחד שטען שיש לו ידע סודי-מיסטי הנוגע לכל תחומי החיים, יצר שטיינר תורה שלמה גם בנושא החקלאות, טענות קשות היו לו נגד החקלאות הקונבנציונאלית אותה הגדיר כבעייתית, בספריו הסביר הכיצד צריכה להיראות החקלאות, לשיטה זו קרא 'חקלאות ביו-דינמית' ('Biodynamic Agriculture').
חקלאות זו שונה במהות מהחקלאות האורגנית, זאת על אף שהם חולקים ביניהם גם רעיונות משותפים.


מצדדי החקלאות האורגנית טוענים כי תכונות ביולוגיות ו/או כימיות של דשנים וקוטלי מזיקים מלאכותיים יוצרים בעיות פיסיות לתוצרת החקלאית, ויש להחליפם בחומרים טבעיים, אולם שטיינר לא התעניין בתכונות ביולוגיות/כימיות, הוא האמין שתכונות רוחניות שליליות של דשנים וקוטלי מזיקים הם שורש בעיית החקלאות הקונבנציונאלית, לכן גם פתרונן חייב להיות 'רוחני'.


הוא ראה בכדור הארץ יצור חי ונושם המקרין 'אנרגיות רוחניות'. חרקים ועשבים רעים הינם תוצאה של חוסר איזון ב'אנרגיות' אלו. 'כוחות רוחניים' של הירח, כוכב נוגה ושאר כוכבים משפיעים אף הם על פריונן של הצמחים.


פתרונותיו של שטיינר נועדו למטרת חיזוק ואיזון 'הכוחות החיים' המיסטיים של האדמה ושל המשק. כלומר, מטרותיו של שטיינר הינן 'רוחניות' ופולחניות בלבד.
מבט קצר לתוך הבנת החקלאות של האנתרופוסופיה ייתן גם לנו להבין כיצד פועלת שיטתם הייחודית, רוחנית:


בזמנים מסוימים התלויים במיקומם המדויק של הכוכבים החקלאיים הביו-דינמיים מקריבים פרות וקוברים חלקים נבחרים מגופם (כקרניים וכדו') בשדות. המטרה: נתינת אפשרויות לכוחות הרוחניים של הירח להשפיע על השדות. בטקס אחר, הם ממלאים קרן של פרה ברפש שלה וקוברים אותה בשדה בעונת הסתיו.


כדי להרחיק חרקים מהשדה החקלאי יש לעצור את השפעתם של הכוכבים הגורמת לאותם חרקים לפרות באמצעות תפיסת אחד החרקים, שריפתו בפולחן מיוחד ופיזור אפרו על פני בשדה, כך פועלים באנתרופוסופיה עם כל החיות המפריעות לחקלאות, בחיות הבר בשונה מן החרק מפשיטים ושורפים את העור.


סיכויים של יכולות אלו מחייבים את הימצאותו של כוכב הנוגה במקום מדויק בשמים.
דברים אלו מובילים לנקודת ההנחה כי החקלאות לאור תורת האנתרופוסופיה וכפי שמיושמת ביישוב 'הרדוף' דומה יותר לאלכימיה, טקסי וודו וכישוף של עובדי עבודת אלילים מהעולם הקדום מאשר לחקלאות של המאה ה-21!

 * * *

לסיכום

באנתרופוסופיה מצויים כל סממני כת דתית- מיסטית, בהם: סגידה לישו - אל השמש, אמונות סודיות ומיסטיות, מבט מוגדר על העבר, הווה והעתיד של האנושות, טקסים פולחניים המקיפים את מהלך חייהם של המאמינים. פעילות מיסיונרית במישרים או בעקיפין מתנהלת על ידי הכת בעיקר באמצעות בתי ספר 'וולדורף' בהם מלמדים את התלמידים לימודי דת ללא ידיעת התלמידים וחלק נכבד מן ההורים.


 

אנטישמיות

רודולף שטיינר היה אנטישמי!לדבריו, עם ישראל והתרבות היהודית בכללותה מייצגת כוחות שליליים ומיושנים ואין שום הצדקה להמשך קיומם!
לדברי שטיינר: "לא ניתן להכחיש כי היהודים כיום פועלים כקבוצה סגורה ופעמים רבות התערבו בהתפתחות של מצבנו באופן שהשפיע לרעה על התרבות המערבית. היהודים עצמם האריכו ימים יותר מאשר היו ראויים לכך. אין שום הצדקה לקיומם של היהודים בחיים המודרניים של משפחת העמים. העובדה שהיהודים עדיין קיימים הינה טעות של ההיסטוריה העולמית ותוצאותיה הינן בלתי-נמנעות."[18]


בתקופה בה כתב שטיינר דברים אלו, עבד כמורה פרטי של ילדי משפחה יהודית בוינה. לאחר שגילה אבי המשפחה את המיוחס לשטיינר פיטרוֹ מעבודתו ודאג לניתוק הקשר עימו.


שטיינר מזכיר בכתביו אירוע זה וכותב את דבריו של אבי אותה המשפחה בעת הפיטורין: "את אשר כתבת כאן לגבי יהודים, לא ניתן לפרש בצורה ידידותית".[19]
שטיינר כתב במספר מקומות כי כל המטרה של עם ישראל הייתה להוליד את ישו, מאחר וכבר נולד מוטב לה לאומה זו שתיעלם מן העולם.[20]


 

גזענות

שטיינר היה גזען מובהק. ספריו מלאים רעיונות הדוגלים בעליונות הגזע הארי, ורוח העם הגרמני. תיאורים שאינם מחמיאים (בלשון המעטה) על שחורים, אסיאתיים, אינדיאנים, ממלאים את ספריו, דברים אלו הם המהווים את הבסיס לתורת האנתרופוסופיה.


באחרית ימיו כתב שטיינר כי תיאוריית הגזע שלו הינה בסיס לכל שיטת האנתרופוסופיה.[21]
בשורות הבאות נביא מעט מדבריו של שטיינר המשקפים את גזענותו:

א) If the blonds and blue-eyed people die out, the human race will become increasingly dense… Blond hair actually bestows intelligence. …It is indeed true that the more the fair individuals die out the more will the instinctive wisdom of humans vanish
R. Steiner, 'Health and Illness: Volume I p. 86, Spring Valley: Anthroposophic Press. 1981 

 ב) "גזע שחור הוא גזע ילדותי. וגזע חום הוא גזע שמגיע לגיל התבגרות... כח החשיבה שלהם הוא חלש מאד..."

Picard, Hymen, 'Some Thoughts on Race Relations', Kenilworth, Republic of South Africa: Novalis Press, 1987, pp. 113-114

 ג) "סינים ויפנים לא יכולים להמציא דברים חדשים כמו שעושים אירופיים."

R. Steiner, 'The Evolution of Earth and Man and Influence of Stars', Hudson, N.Y.: Anthroposophic Press, 1987, p. 77

 ד) לדברי חוקרים רבים ברחבי העולם היה קשר הדוק בין השיטות הגזעניות של שטיינר לבין תיאוריות הנאציזם.[22]
להלן ציטוט אחד מספרו של חוקר ידוע Volkmar Wölk:
"רק צעד קטן מפריד בין עמדתו של שטיינר ו'תורת הגזע' של הנאצים"

V. Wölk, , 'Neue Trends im Ökofashistischen Netzwerk', in Hethey and Katz 'In Bester Gesellschaft', Göttingen, 1991, p. 121

השקפת עולם של אנשי 'הרדוף' בזמננו

דברים אלו אינם רק כאלו הלקוחים מכתביו של שטיינר מלפני 100 שנה, אלא מיושמים גם כיום על ידי חברי הכת גם על ידי אלו המתגוררים בישראל. בכדי לתת נקודת מבט על השקפת התנועה כיום נצטט מדבריו של ד"ר ישעיהו בן-אהרן, מנהיגה הרוחני של התנועה בישראל: [23]


 

על ה'

"י-ה-ו-ה הוא אחד משבע הפנים של ישו..."

"לי-ה-ו-ה יש רק שביעית מהכח המלא של ישו."

"י-ה-ו-ה - הוא אל הירח, אל הדם"

"שמש של י-ה-ו-ה כבר שקע".

"את האימפולס של י-ה-ו-ה, עם הנשימה בחוץ, מחוץ לעצמו – מת לגמרי, עכשיו, לבסוף, הסיפור הזה נגמר... מונחת עכשיו לפנינו גוויה מתה..."

 

על היהדות

"יהדות – דת של דם."

"בשביל היהודי הדם הוא אל.. אל של העם ושל האבות חי בדם".

"יהודים מסוגלים לאהב מישהו רק על בסיס של דם, ואינם מסוגלים לאהב אדם באשר הוא אדם."

 

דחיית ישו

עם ישראל דחה את ישו, אע"פ שישו מיצג אהבה קוסמית ואוניברסאלית ולא רק אהבה של יהודים שהיא רק על בסיס הדם.

הבנה עמוקה זאת של משמעותו של ישו הופיע בעולם רק במאה ה-19 ע"י רודולף שטיינר.

מנקודת ראות מסוימת טוב שהיהודים דחו את ישו, כי אם היהודים היו מקבלים אותו הם לא היו מסוגלים להבין אותו כמו שצריך והיו מסלפים את משמעותו והופכים אותו 'לאל לאומי נוסף דוגמת השם '!

 

עם ישראל וכוחות רשע

 "כדי לבצע את שליחותו עִם העם היהודי, השם היה צריך לעשות שימוש בכוחות... של אהרימן (שטן)."

שטיינר 'גילה' שבעשור החמישי של המאה ה-19 כוחות אהרימניים התחילו להשתלט על כוחות השם ואפילו להשתמש בכוחות השם למטרתם הם. ומאז הם השתלטו על עם ישראל ומובילים אותו ! רק כך יכולים להבין את 'התהוותו של התנועה הציונות'.

"העם היהודי נושא בתוכו... את זרע המוות".

"האימפולס התרבותי של 'הברית הישנה' מנסה להחזיק את עצמו בצורה אהרמנית."

מדינת ישראל

 מדינת ישראל היא "אימפריאליסטית, אהרמנית, כובשת ומשעבדת".

"מדינת ישראל יכולה להפוך לסרטן בגוף האנושות.. שיכול להרוג את הגוף המתפתח של האנושות... והמדינה הישראלית האהרימנית מצוידת בפצצת אטום שיכולה להרוג."

 

שליחותו וגורלו של עם ישראל

 "'על העם היהודי מוטל לבסוף האתגר והגורל.. לסיים את עידן השם בהתפתחותמחודשת ל'אימפילס של הכרייסט' (כוחו של ישו)"

על עם ישראל לקבל את ישו – "אותו חוטר לבית ישי פרח, אותו ענף מבית דוד, אותו חלק טהור ויפה ומזוקק ביותר."

"מהי שליחותו (של עם ישראל)? מהו גורלו של העם הזה בטרנספורמציה כריסטיאנית (נוצרית)? ללא ספק, להביא את האימפולס של הכרייסט..."

 

תכליתה של האומה היהודית

 על עם ישראל לעבור מזהות המבוססת על קשר עם אברהם אבינו לזהות המבוססת על ישו החי בתוכו.

חייבים לעבור מאידיאליזם של השם לאידיאליזם של ישו.

 

הגדרת האנתרופוסופיה

 "2000 שנה עברו מזמן הופעתו של ישו מנצרת עם הבשורה ועד לאנתרופוסופיה, שמסמלת את העיבוד המלא של האימפולס הזה..."

 

מיסיון

 "על הקהילה הכריסטיאנית (נוצרית) להיות קיבוץ, להיות בפועל שייכת לתנועה הקיבוצית... יש להתגשם בתוכו ולשנות אותו מבפנים"

"שליחותנו היא להביא את האימפולס של הכרייסט (ישו)... לתוך המישור של הנפש של הקהילה הזו, של התנועה הזו, של הארץ הזו ושל העם הזה."


1 B. Larson. 'Larson's Book of Cults' (Tyndale House Publishers)
Larry A. Nichols, George Mather, Dr. Alvin J. Schmidt, 'Encyclopedic Dictionary of Cults, Sects, and World Religions' (Zondervan Publishing House)… ועוד

2  Mission Interministérielle de Lutte Contre les Sectes, Bureau du Premier Ministre, Rapport 2000

3  Chambre des Représentants de Belgique, Enquête Parlementaire 1997

4  a) The Rick A. Ross Institute (www.rickross.com)
b) 'People for Legal and Nonsectarian Schools' (PLANS)  (www.waldorfcritics.org)
c) 'Watchman Fellowship' (www.watchman.org)...
ועוד

5  Rudolf Steiner. 'Christianity began as a religion but is greater than all religions' (Munich, 1907)

6  E. Vreede. 'Anthroposophy and astrology' (Great Barrington, Massachusetts. Anthroposophic Press, 2001)

7  Rudolf Steiner. 'The Universal human: The evolution of humanity' (Anthroposophic Press) p. 65

8  B. Uhrmacher. 'Waldorf schools, marching quietly unheard.' (Doctoral dissertation, Stanford University, 1991)

7 ימים של 'ידיעות אחרונות', 31.3.83, כפר חוכמת האדם, עמ' 52 – 'הארץ', 11.8.98, ילדים סורגים, ועוד

9  R. Steiner & M. von Sivers. 'Correspondence and documents 1901-1925' (New York: Anthroposophic Press, 1988)

10  Rudolf Steiner, 'Conferences with the teachers of the Waldorf school in Stütgart: Vol. 1: The first and second years of the Waldorf School.' (Forest Row, U.K. Steiner Schools Fellowship Publications, 1986) p. 45

11  Eugene Schwartz, 'Waldorf education for our times or against them?' Lecture given at Sunbridge College, Spring Valley, New York. (November 13, 1999).

12  עיתון 'הארץ', 11/8/98

13  Eugene Schwartz, 'The Waldorf teacher’s survival guide' (1992)

14  Rudolf Steiner, 'Nature spirits. Lectures from 1908-1924.' (W. Ulrich Klunker, Comp. & Ed.) London: Rudolf Steiner Press, p. 63

15 Mary C. Richards, 'Toward wholeness: Rudolf Steiner education in America' (Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press, 1980).

16 Rudolf Steiner, 'Art in the light of mystery wisdom' (London: Rudolf Steiner Press, 1970) p. 71

17 R. Powell and W. Worberg, 'The divine feminine in the new millennium' (Kimberton, PA: Rudolf Steiner Institute, 2002)

18 It can certainly not be denied, that today Jewry still appears as a closed totality, and as such many times has intervened in the development of the present situation in a way that has been less than positive for Western cultural ideas. But Jewry as such has long since outlived itself, and has no justification any more within modern life of the peoples, and that it nevertheless has preserved itself is a mistake of world history, whose consequences have been inevitable." [Rudolf Steiner, from his review of 'Homunculus' by Hammerling (1888) published in the German Weekly]

19 Rudolf Steiner, 'The Course of My Life', Hudson, N.Y. Anthroposophic Press, 1951, p. 142-143

20 'The Universal Human', Antroposophic Press, 1990, p. 46

'The Fith Gospel', London, Rudolf Steiner Press, 1968, p.67

ועוד

21 R. Steiner, 'Mein Lebensgang' Dornatch, 1925, p. 301

22 J. Spielvogel, D. Redles, 'Hitler’s Racial Ideology: Content and Occult Sources' in Friedlander and Milton, Simon Weisenthal Center Annual Volume 3, Los Angeles, 1986.

J. Goldstein, 'On Racism and Anti-Semitism in Occultism and Nazism' in L. Rothkirchen, Yad Vashem Studies XIII, Jerusalem, 1979.

J. Webb, 'The Occult Establishment', Chicago, 1976

N. Goodrick-Clarke, 'The Occult Roots of Nazism,' NewYork, 1992

E. Gugenberger, R. Schweidlenka, 'Mutter Erde Magic und Politik', Vienna, 1987

 

23 הדברים מצוטטים ממאמרו 'המיסתורין של גורל העם היהודי'

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד
יד לאחים – לא מוותרים על אף יהודי - טל: 03-6154100