בתום סאגה מורכבת: בת דודתו של החייל החטוף בעזה ניצלה מנישואין לבדואי

29/09/2024

הפניה שהגיעה ליד לאחים לאחר חג השבועות השנה הייתה חריגה: בת דודתו של חייל שנחטף לעזה עברה להתגורר ברהט עם מוסלמי שאותו הכירה, והיא מתכוונת להתאסלם ולהינשא לו. התמיהה נוכח הקשר הזה הייתה גדולה שבעתיים: מדובר כאמור במי שבן משפחתה חטוף בעזה כשגורלו אינו ידוע, ומשכך אך טבעי היה שתתרחק מקשרים שכאלו הרבה יותר מאשר אדם מן השורה.

שיחת היכרות עמוקה שנקבעה עם הוריה העלתה כי מדובר באנשים המתגוררים בקיבוץ הידוע כמי שתושביו עושים הכול כדי להפגין את סלידתם מהדת. משכך חונכה בתם לאהוב את הציבור הערבי וגם כיום היא וחלקים מבני משפחתה ומהסובבים אותה מאמינים ב"שלום" מדומה.

לא זו אף זו, אחרי שיחת נפש עמוקה עם צמד עובדות סוציאליות של יד לאחים שנשלחו לבית המשפחה, התבטאה אמה של הצעירה בסערת נפש "האמת שמאוד חששתי לפנות אליכם. עד היום סלדתי מכם וראיתי בכם גזענים ואויבי השלום. חונכתי להזדהות עמוקה עם הערבים ולשנאה עזה של הדת והדתיים".

עוד לדבריה, "טבח ה-7.10 שינה את דעתי, אני מרגישה מרומה אבל יודעת כי אין לי זכות ויכולת לומר משהו לבתי בנידון. אלו 'הערכים' עליהם חונכה. הבאנו את זה על עצמנו".

לאחר שיחה ארוכה שנמשכה משך שעות סיפרה האם כי היא לא הייתה פונה לטיפול אם לא העובדה שבתה נעלמה וניתקה קשר למשך חמשה ימים. "היא חזרה הביתה אחרי ימים של היעדרות בהם נפשנו יצאה מדאגה וסיפרה כי היא עומדת להינשא לבדואי בהליך זריז בפני בית הדין השרעי. אם בעבר זה כנראה לא היה מפריע לנו הרי שעובדת היעלמותה התמוהה גרמה לנו להבין שמשהו כאן אינו תקין". אמרה ופרצה בבכי מרורים.

במהלך השיחה עודדו עובדות יד לאחים את ההורים על הצעד האמיץ שעשו וסיכמו עמם כי מיד לאחר מכן יחלו בהליך 'הדרכת הורים' שבו יינתנו להם כלים להתמודד מול בתם. "הייתה לנו שיחה מאד רוחנית. האמא מתחזקת, מתפללת, לומדת. חיזקתי אותה על ההתנהלות שלה, הייתה צריכה את זה. שיתפה אותי שהיא בת קיבוץ שלא חוותה מעולם קשר נורמלי עם הורים, ויושב עליה חזק שהיא לא בדיוק יודעת מה זה להיות אמא. האבא מצידו אמר שהוא מרגיש שהגיעו לכתובת הנכונה. שלמרות החשש הראשוני שלהם מהארגון הם מבינים שאנחנו הגוף היחיד שיוכל לעזור להם בצורה טיפולית ומוצלחת בעז"ה" כתבה אחת העו"סיות בדו"ח המסכם את הפגישה.

בו בזמן שהורי הצעירה מתחילים לטפל בה בעדינות לאור הכלים שהוענקו להם במסגרת הדרכת ההורים, ביד לאחים החלו לחפש את נקודות התורפה של הערבי, באמצעותם יוכלו לבטל את החתונה בדרך המהירה ביותר.

אחרי בדיקה עלה כי מדובר בבדואי תושב העיר רהט המשרת בצה"ל בתור נהג משאית. לאור הממצא הזה פנו הוריה למפקד הבסיס והתלוננו כי הלה חטף את בתם. הפניה שנעשתה בליווי מכתב בהול מעו"ד בוגר המשטרה הצבאית עשתה את שלה, והבדואי נידון לריתוק לבסיסו למשך חודש ונקבע לו תאריך למשפט בפני בית דין צבאי.

בזמן שבו רותק הבדואי דאגה האם לידע את בתה על הצעד שעשתה, ואו אז הודתה הבת כי הייתה נתונה למסכת של אלימות קשה. "הייתי מבולבלת" אמרה. "גדלתי בבית ללא קווים אדומים בנושא, ומשכך נכנסתי לגוב האריות עם עיניים עצומות. ידעתי שהאלימות שהופעלה כלפי לא הייתה תקינה אבל סלחתי לו ואמרתי לעצמי שככה זה בתרבות הערבית – התרבות שכה למדתי לכבד ולהעריך".

בדרך נס הסתיים הסיפור הזה בצורה מהירה וחלקה בהרבה מהצפוי. אחרי כמה ימים של שיח בינה לבין הוריה, הודיעה להם הצעירה כי היא מבינה את טעותה ומנתקת כל קשר עם הערבי.

במקביל, אחרי סטירת הלחי השנייה שחטפה המשפחה בשנה האחרונה מידי בני עוולה, החליטו ההורים על חיזוק הזהות היהודית בבית. "הגיע הזמן שנכיר את עמנו ואת המסורת שלנו", אמרו השניים ובשבועות האחרונים החלו הם, בתם ושני ילדיהם הנוספים להשתתף בשיעורי תורה ולהכיר סוף סוף את יהדותם שמשך שנים הודחקה והוסתרה עמוק בתוכם.

 

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל

דילוג לתוכן