בעיצומה של סערת הבחירות – צריך לייצר מכנה משותף של מניעת התבוללות! * טור מיוחד

06/08/2019

מערכת הבחירות נכנסת לחיינו מיום ליום. הגיוני. אבל כיהודים שאמונים על ערכי הנצח של עמנו עלינו לתת את הדעת בד בבד על מכנה משותף רחב יותר, עמוק יותר. מכנה משותף שיועיל ליום שאחרי ובכלל.
כלומר, ביד אחת עלינו להניף את תמיכתנו במפלגה שמביאה לידי ביטוי, כל אחד לטעמו, את הערכים היהודיים באופן החד והטוב ביותר, אבל ביד השנייה עלינו לזכור כי מפלגות נוספות וחכי"ם ממפלגות אחרות אף הם חלק ממכנה משותף רחב מאוד. ועל כל אלה להתאחד תחת סוג של אמנה וקריאה משותפת של ערכי יסוד יהודים.

הנה לדוגמא; שר החינוך רפי פרץ, עורר סערה כשהגדיר לאחרונה את ההתבוללות בארה"ב כ"שואה שנייה". ההשוואה החריפה הזו עוררה סערה ציבורית, אך הצליחה במטרתה – להמחיש את גודל האיום ולעורר זעקה.
דבריו של פרץ התבססו על דו"ח שהוגש לממשלה, ובמרכזו טענה לפיה ההתבוללות הפכה לנורמה בקרב יהודי ארצות-הברית, ו-68 אחוזים מיהדות ארה"ב הולכים ונעלמים בהדרגתיות. מדובר אסון ממשי. וחמור מכך, הוא מתחולל באין מפריע, והופך ללגיטימי בקרב ציבורים נרחבים.

הדברים צריכים להדיר שינה מעיני כל מי שעתידו של העם היהודי יקר לו. צודק השר פרץ בהתייחסותו החמורה לנושא. ההתבוללות מובילה לטשטוש הזהות היהודית, ולשקיעה איטית של בני עמנו בבליל האוכלוסייה הלא-יהודית.
במשרדי 'יד לאחים' מתקבלות מידי יום שיחות טלפון, המעידות על חומרת התופעה ההולכת ומתרחבת מתחת לאפנו. בעוד שגורמי חינוך בחו"ל דנים בסוגיה, וקיים שיח ער ומודע לשאלת ההיטמעות באומות, הרי שכאן הסוגייה מוכחשת לחלוטין.
מלבד הנזק הישיר שגורמת ההתבוללות, חשוב להבין שמדובר בבעיה נפיצה, שגוררת אחריה שרשרת של תגובות הרס. פגיעה במרקם המלוכד של עם ישראל, על-ידי חדירה של לא-יהודים לתוכו, יביא לכרסום עתידי של ההיאחזות היהודית בארץ.
לעיתים איננו נותנים את הדעת על ההשפעה הדרמטית שיש לנו, אזרחי ישראל, על אחינו בתפוצות. עיני יהדות העולם נשואות אלינו, ולכן, אל האמירה הברורה של השר פרץ נוספת ציפייה מהממשלה כולה, להצטרף ולחזק את עמדתו, ולהפוך אותה לעמדה הרשמית של ממשלת ישראל. בניגוד לתפיסת העבר, לפיה מדיניות החוץ הישראלית תשגשג רק אם זו תפעל בגישה מתנצלת ומְרַצָה, המציאות בשנים האחרונות הוכיחה את ההיפך: בלי וויתורים בסוגיה הפלסטינית, וכן עם עמידה נחושה על עקרונות, הפכה ישראל למדינה מחוזרת ונתפסת כחזקה, נחושה ומעצמה מובילה. איום ההתבוללות איננו נופל במסוכנותו מהאיום האירני. להיפך, זו סכנה חריפה יותר. אלמלא ייעצר השטף, בעוד כמה דורות פשוט לא נתקיים עוד.
אנו מצפים מכל המפלגות שהזהות היהודית היא חלק מתפיסת עולמם ובהמשך מהממשלה שתקום, כי את האידאולוגיה המוכחת בנושא האיראני יש להחיל גם בסוגיית ההתבוללות. שתיהן בעיות שצריכות להדיר שינה מעיני הקברניטים שלנו. השמירה על הרכבו האנושי של העם היהודי צריכה להיות נחושה. הרי אינך יכול לטעון לבעלות על ארץ מתוקף התנ"ך המשייך לעם היהודי, אם אינך צאצא של בני אותו עם. הזהות היהודית שלך – היא בלבד מעניקה לך את הזכות להתגורר בתל-אביב, במקום מגורשי שייח' מוניס.
אין סיבה לחשש מתגובת הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות. הכול יודעים, אף אם לא יודו בכך, שהצדק עם העמדה השמרנית. שההתבוללות היא סכנה מוחשית לעם ישראל. אם אנו נאמין בכך, אין ספק שהעולם כולו יישר קו עם הגישה הזו. בסופו של דבר, הקהילה הבינלאומית תכבד את הזהות של המדינה היהודית.
המסר הזה צריך לצאת מהממשלה ולהדהד בקרב כל מקבלי ההחלטות, עד למחברי תוכניות הלימוד בבתי הספר של ילדינו. חשוב להבין, שההיבדלות של עם ישראל היא ערך. וערכים נרכשים במערכת החינוכית. לכן אנו מצפים מהשר פרץ, שיגבה את דבריו הנחרצים והמבורכים בעשייה חינוכית במערכת החינוך בישראל, וינחה ברוח זו את הצוותים האמונים על חינוך ילדי ישראל. רון לאודר ממש בימים האחרונים בראיון לאתר "ככר השבת" אומר באומץ: "מה שראיתי לאורך השנים שבתי ספר שבהם יש חינוך יהודי אמיתי שיעור ההתבוללות נמוך מאוד".

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל