"זהות יהודית בעת מלחמה" – חונכות יד לאחים בהשתלמות מיוחדת

01/02/2024

עשרות חונכות של יד לאחים המלוות בכל ימות השנה את ילדיהן של הנשים הגיבורות שחולצו מכפרים ערבים, השתתפו בכנס החצי-שנתי שלהן, שהפעם, בצל המלחמה בעזה עסק בשאלת "זהות יהודית בעת מלחמה".

'פרויקט החונכות' הוא אחד הפרויקטים הוותיקים והגדולים ב'מחלקה להצלה מטמיעה' ביד לאחים, ובמסגרתו ילדי הניצולות המשוועות לדמות אב או לדמות אח גדול שייתן להם מילה טובה ויעזור להם בלימודים ובהשתלבות במסגרת החינוכית, מקבלים חונך או חונכת שמלווים אותם מקרוב ודואג לכל צרכיהם החברתיים.

משנה לשנה הפרויקט גדל ומתמקצע ומעגל החונכים והחונכות מתרחב. מלבד המפגשים הקבועים נערכים לילדים טיולים ואירועים שונים לאורך מעגל השנה כשהילדים עוברים במסגרתו תהליכים מדהימים.

פעמיים בשנה מתאספות כל החונכות ליום עיון ארוך שבו הן מקבלות כלים וכוח להמשיך בעבודת הקודש שלהם, והפעם כאמור נסב יום העיון סביב המלחמה והקשר הישיר שלה לחייהם של הילדים הקרועים בין זהויות.

"החונכים יודעים שיש שני נושאי-על השלובים אחד בשני" אומרת גב' דפנה זולדן האחראית על הפרויקט. "הנושא הראשון הוא זה הריגשי, האנושי והשני הוא הזהות היהודית. יום העיון הזה כמו אלו שקדמו לו נועד להנגיש את שני הנושאים ולעזור לחונכות להתחבר לתפקידן ביציקת זהות יהודית ותמיכה רגשית".

בחלקו הראשון של המפגש שמעו המשתתפות הרצאה מפי ד"ר לעבודה סוציאלית, מרצה בכירה באוניברסיטה, על השלכת עדות לטרור בעניין הזהות. במחקרה חקרה הד"ר אנשים שהיו עדים לאירוע טרור מרחוק אך לא נפגעו בו. המחקר העלה כי הדבר חיזק אצלם את הזהות היהודית, ובשל כך בהרצאה ניתן דגש על חיזוק יהדותם של הילדים בעקבות ההסתה והאלימות שאליה הם נחשפים בביקורים אצל האב הערבי. "הנושא הזה היה חשוב מאין כמותו" אומרת זולדן "בשל הקונפליקט שמתעצם אצל הילדים הקרועים בין אימם היהודייה ועמה, לבין אביהם הערבי ועמו".

בחלק השני של יום העיון הרצתה הגב' ברכה טובול על העברת הנושא הזהותי ברמה הפרקטית – כהמשך ישיר להרצאה שלפניה. גב' טובול סיפרה כיצד ניתן לתעל את הקונפליקט למקום שמציף את זהותם היהודית של הילדים, וכיצד הוא עונה על שאלות זהות קשות בהם נתקלים הילדים אחרי שספגו הסתה כנגד העם היהודי מצד האבות ובני משפחותיהם.

אחרי ארוחת ערב, בחלק השלישי של היום נערכו קבוצות דיון בהנחיית העו"סיות, בנושא "בירור העצמי של הזהות והיכן זה פוגש אותי בחיי". מפגש זה שארך כמה שעות נועד לתת לחונכות נקודות של העצמה לעצמן. "לפני שהולכים להעצים מישהו אחר, צריכים להיות מועצמות בעצמן. גם להם קשה אל מול הסיטואציה" אומרים בארגון ומוסיפים "הערב כולו, מעצים ומחכים, והחונכות מצפות לו, מעת לעת ולכן אנו רואים חשיבות רבה בארגונו".

ביד לאחים מוסיפים עוד ואומרים "החונכות הרגישו שיום העיון נגע בהן בנקודות חשובות. זה אפשר להן לעצור את המרוץ היומי, אפשרות והעניק להן הזדמנות מאוד טובה לעצור ולגעת בתכנים חשובים".

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל