"לראשונה חגגנו כיהודים": כך עבר חודש החגים של ניצולות יד לאחים

03/10/2021
"סוכה משלנו שהיה בה שפע של אור חום ואהבה". ילדי הניצולה מחברון בסוכה שהקימו.

אחרי שהיו שבויות במשך שנים רבות בכפרים הערביים, חלקן מסתירות את זהותן היהודית וחלקן התאסלמו וגידלו את ילדיהן כמוסלמים, חודש החגים האחרון היה הפעם הראשונה של עשרות נשים יהודיות שחולצו במרוצת השנה שעברה באמצעות יד לאחים, לבטא בגלוי את יהדותן.

אצל כמה מהן נדלק הניצוץ היהודי בראש השנה ובאחרות ביום כיפור, בחלק מהמקרים זה קרה בסוכות והיו כאלו שהתעוררו בשמחת תורה – אבל הצד השווה שבהן היו ההתרגשות להתקרב לה', השמחה להרגיש שוב חלק מהעם היהודי והניקיון של שכבות רבות של אבק שהסתירו על נשמתן.

התגובות החמות שהגיעו מהן ליד לאחים היו מלאות שמחה ותודה. "אני אתמול נגעתי בספר תורה וממש בכיתי. ביקשתי שהכול יתהפך" כתבה אחת מהן שעומדת לפני משפט על עתיד ילדיה. "אני רוצה לחזור להדליק נרות שבת" כתבה אחרת, ואילו ניצולה נוספת רשמה "הרגשתי נחנקת ובכיתי כל החג של יום כיפור. הרגשתי שזה המקום האמיתי שלי".

הסיפור המרגש ביותר ללא ספק היה של אישה יהודייה שחולצה מחברון בשנה שעברה אחרי 15 שנות סבל, שהספיקה לאחרונה להקים בית יהודי כשר עם יהודי שהכירה, וחגגה אתו את החג יחד עם חמשת ילדיה.

בהודעה נרגשת ששלחה לעובדת הסוציאלית שמלווה אותה מטעם יד לאחים היא כתבה: "הרגשתי שמחה כמו שלא הייתי מעולם. בעיקר התמקדנו עם הילדים בחוויות של היהדות. אחרי שלא הייתה לנו סוכה שלנו מעולם, אני עדיין לא קולטת שהייתה לי סוכה כשרה למהדרין, סוכה משלנו שהיה בה שפע של אור חום ואהבה. זו הייתה חוויה יוצאת מהכלל והתעקשנו לאכול רק בסוכה כל החג. אני מודה לאלוקים על כל יום ויום שקיבלתי מחדש במתנה".

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל