לראשונה: 20 נערים שחולצו מכפרים ערביים השתתפו ב"מסע בר/בת מצווה" בכותל

27/12/2018

20 נערים ונערות יהודיים שחולצו בשנים האחרונות עם אמותיהם מכפרים ערביים, התכנסו השבוע ברחבת הכותל המערבי, שם השיק עבורם יד לאחים את התכנית "מסע בר / בת מצווה".

מדובר בנערים שגדלו כמוסלמים לכל דבר, ושמאז חילוצם מהכפרים מלווים על ידי חונכי יד לאחים המסורים שעוזרים להם בחזרה לחיק העם היהודי. פרויקט החונכים של יד לאחים הפך בשנים האחרונות לשם דבר בקרב הניצולות, והוא כולל בתוכו מאות רבות של ילדים עם סיפור חיים זהה, אלא שהפעם מדובר בפרויקט חדש שמיועד לאלו מתוכם שנכנסים בחודשים אלו בעול מצוות.

במסגרת זו הוכנה עבורם מבעוד מועד התכנית "מסע בר / בת מצווה" הכוללת בתוכה חומרי לימוד מיוחדים שיעזרו להם להתכונן כראוי לבר או בת המצווה שלהם. בתכנית שהוכנה בעמל רב ואשר מתאימה למשך שנה שלימה, משולבים חומרים מיוחדים המתאימים למצבם הייחודי של הנערים והנערות ומתייחסים למעברם מהעולם המוסלמי לעולם היהודי.

התכנית נפתחה בבוקרו של יום בטקס רב רושם אצל הרב שמואל אליהו שליט"א שנערכה בחדרו של אביו, הראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל. הרב קיבל את הנערים והאמהות במאור פנים ותחילה בירך כל אחד ואחת מהם. לאחר מכן נשא הרב דברים וסיפר בהתרגשות כי אביו זצ"ל חיבב מאוד את ארגון יד לאחים ותמך בכל פעולותיהם. "דעו לכם" אמר "כי אם אתם ילדים של יד לאחים, אתם גם ילדים של אבי מורי הרב מרדכי אליהו זצ"ל. אם אתם נתקלים בקושי כלשהוא בחיים, אתם יכולים להדליק נר לעילוי נשמתו ולבקש ממנו כי יעתיר בעבורכם, בשל היותכם ילדים של יד לאחים". הרב נשא גם דברי חיזוק ועידוד ואמר למשתתפים כי בתור בנים לעם ישראל, יש להם את הכוח להתגבר על כל קושי וצרה. בסיום דבריו הוא אף העניק תפילין שרכש יד לאחים קודם לכן לאחד הנערים שיכנס בעוד ימים ספורים בעול תורה ומצוות.

התחנה הבאה הייתה רחבת הכותל המערבי. לפני שנכנסו למקום הקדוש, התאספו המשתתפים במרכז "שרשרת הדורות" הנמצא בסמוך, שם קיבלו הסבר מפורט על שרשרת הדורות היהודית ועל היותם חלק בלתי נפרד ממנה. "למרות שלמדנו על הנושא, הצורה החווייתית בה הוא מועבר במרכז שרשרת הדורות נתנה לנו להבין להיכן אנחנו שייכות" אמרה אחת הנערות "הבנו שאנו חייבות לעשות הכול כדי להיות חלק מהשרשרת הזו".

לאחר מכן, בעודם במתחם, הכינה קבוצת הבנות בהכנת פמוטות לניצולות שואה, ואילו קבוצת הבנים השתתפה בסדנה חווייתית שמתארת את הליך כתיבת התפילין וצפתה בסרטון מיוחד בנושא.

משם נכנסו הקבוצות לשאת תפילה בשריד בית מקדשנו. שניים מהבנים שכבר חגגו בשבועיים האחרונים את בר המצווה שלהם אף עלו לתורה והנערים כמו הנערות נשאו תפילה והודו לקב"ה על שהוציאם מהשבי וביקשו על העתיד.

שרשרת האירועים הסתיימה בסעודת מצווה שנערכה באולם סמוך, במהלכה בירך הרב שלמה אבינר שליט"א את המשתתפים ונשא בפניהם דברים אודות הכניסה לעול מצוות וביקש לחזק אותם בדרכם החדשה העולה בית א-ל.

ביד לאחים מציינים כי הפרויקט החדש של מסע בר המצווה יהפוך לחלק אינטגרלי מפעילות המחלקה להצלה מטמיעה של הארגון. עוד אומרים בארגון כי "לכמה מהנערים ואף לאחת הניצולות, היתה זו הפעם הראשונה בה הגיעו לכותל המערבי. העובדה שהם נולדו וגדלו כילדים מוסלמים מנעה מהם את האפשרות להגיע אי-פעם לכותל המערבי. אין ספק שהפרויקט הזה יעזור עוד יותר לחיבור הילדים היהודיים שחולצו מהכפרים הערביים, לצור מחצבתם".

 

 

 

 

צילום: ערוץ 7

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל