מהפך מדהים, מרגש ומתועד:משכונת ג'והריש לבית כשר ומהודר בתכלית

03/05/2011
ההורים הגיעו והיו האורחים. שולחן הסדר שנערך כהלכתו לראשונה בביתה של ד', הערוך מבעוד יום

בימים האחרונים ניכרה התרגשות מיוחדת בקרב אנשי המחלקה להצלה מטמיעה בארגון הפעילים יד לאחים לנוכח סופה הטוב של פרשה רגישה וכואבת במיוחד. בת טובים שהידרדרה לשפל המדרגה והפכה לבת בית בחיקה של חמולה ערבית באום אל פאחם, נגאלה וכמו נולדה מחדש.
לפני שבועות אחדים היא הופיעה בפני הוועדה למניעת התבוללות בכנסת. במרכז הדיון מיוחד שיזמה ח"כ חוטובלי ונועד להפנות את הזרקור לתופעת הנשמות הכלואות בכפרים ערביים, התייצבה ד' וגוללה את סיפורה הקשה ופרשה את עדותה האישית והנוגעת ללב. קשה היה לחשוף את סיפורה ואת מה שחוותה אך היא עשתה זאת כדי לתרום, ולו במשהו, לבלימת תופעת הטמיעה המכה בכל אוכלוסייה.

דמעות נקוו בזוויות עיניהם של חברי הוועדה כשהתוודעו לטלטלה שחוותה לאחר שמצאה עצמה חיה ומתגוררת בלב חמולה ערבית, בשכונת הפשע ג'והריש ברמלה. ילדיה, סיפרה, היו מושא לקללות והשמצות והיא עצמה חוותה סבל והשפלה קשים לתיאור. ערב שבת אחת, כשביקשה להדליק נרות שבת, בחדרון העלוב שעמד לרשותה, פתחה לפתע אחת מבנות החמולה הערבית את הדלת ובראותה את הנרות הדלוקים, מיהרה לכבותם כשהיא קוראת לעברה: "איפה את חושבת שאת נמצאת?". הרגע הקשה הזה הביא להחלטה ברורה ונחרצת שלה כי עליה לעזוב את המקום ויפה שעה אחת קודם. באמצעות בן משפחה יהודי עמו יצרה קשר, נכנס יד לאחים לתמונה והביא לחילוצה יחד עם ארבעת ילדיה.

כמיטב המסורת של יד לאחים, פעילות הארגון ליוו את ד' בחיים החדשים שבהם החלה, תמכו בה והגישו לה עזרה פיזית ורוחנית על כל צעד ושעל. השבוע שעבר סיפק רגע של נחת והתרגשות בין כתלי האגף להצלה מטמיעה של יד לאחים. היה זה מכתבה מרגש והאותנטי של ד' שלווה בתמונות שאמרו את הכול.

כסף טהור. שיש מצופה בנייר כסף, מיחם מים ופלטה
ועליה תבשילים לחג

בתמונות שצירפה למכתבה נראה שולחן הסדר הערוך לתפארה, אשר צולמה מבעוד יום של ערב החג, שסביבו הסבו, מלבד ד' וילדיה, גם הוריה ובני משפחתה שבמשך כל שנות שהותה בג'והריש ניתקו עמה כל קשר ולא דיברו עמה מטוב ועד רע. עתה היו הם אורחים שלה, בביתה, בשולחן הסדר אותו ערכה. תמונה נוספת העניקה הצצה מרגשת ועוצמתית למהפך שחל בחייה האישיים של ד' ובני משפחתה: שיש המטבח מצופה בנייר כסף, בתכלית ההידור, ולצדו מיחם מים ופלטה חשמלית ששימשו את בני המשפחה.

לתמונות הללו צירפה ד' את המילים האותנטיות הבאות: "ארגון יד לאחים, זהו שולחן ליל הסדר בו אירחתי בליל החג את בני משפחתי המורחבת. זהו חג החרות הראשון הפרטי שלי בביתי שלי והוא מוקדש ושייך לכם. תודה רבה לכל הפעילים שעובדים במסירות. תודה לכל מי שליווה אותנו לאורך כל הדרך ולכל מי שנמצא איתנו. תודה רבה!".

יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ שליט"א, אמר השבוע: "התמונות הללו ממחישות את החובה המוטלת עלינו לא להרפות ידיים ולהציל כל נפש מישראל, הכלואה בכפרים הערביים וזועקת לפדיון שבויים. כל הצלה כזו היא ערובה לגורל משפחה שלמה ולכל הדורות הבאים בעקבותיה", הטעים.

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל