מפתיע: חנוכייה במדינת אויב

29/12/2019
חנוכייה במדינת אויב

זו הייתה פנייה חריגה גם עבור פעילי עמותת יד לאחים. מן העבר השני עמד א', צעיר יהודי המתגורר במדינת אויב. הוא מעט במסירת פרטים אישיים, אך אנשי הצוות למדו כי הוא משרת כקצין בצבא המקומי.

בליבו של א' התעוררה אש של כמיהה ליהדות, אך מטבע הדברים עליו לשמור על היהדות בסתר ולקיים אורח-חיים דתי בהיחבא, מבלי להסגיר את זהותו, פן יבולע לו. הוא החל בניהול קשר רציף ועקיב עם אנשי 'יד לאחים', שהעניקו לו הדרכה, מידע וסיוע באורח החיים היהודי.

הקשר בין הרב יוסף מיד לאחים לבין א' נרקם באיטיות ובזהירות, כדי להתגבר על החשש ההדדי והחשדנות הכרוכה בקשר בין שני אלמונים ממדינות אויב. כדי לאמת את זהותו, נדרש הרב יוסף להיפגש עם מכר של א', המתגורר בצפון הארץ, ורק אז החלו השניים לשוחח בפתיחות.

הקשר חוצה הגבולות התהדק, כשא' מכביר בשאלות סביב סוגיות הלכתיות בהן נתקל, ואף נעזר ברב יוסף כדי להתעדכן בזמני הדלקת נרות חנוכה. בהתכתבות האחרונה בין השניים ציין א' כי הדליק את נרות החנוכה בביתו. לאחר מכן שאל את הרב יוסף: "אחי, איך אתם בארץ הקודש ישראל? נוכל לדבר בטלפון בנושא התורה הקדושה!".

הרב יוסף מספר בהתרגשות: "א' ומשפחתו חיים כאנוסים ממש, עשינו בדיקה מקיפה כדי לאמת את יהדותו ואת שורשיו היהודיים. גילינו משפחה שפעלה רבות כדי לשמר את זהותה למרות הקשיים והסכנות הגדולות. כמה מבני משפחתו נרצחו בעבר על קידוש ה'".

ההפתעה הגיעה אליהם במהלך החנוכה. א' צילם את החנוכייה שבה הדליק נרות, במסירות נפש ותחת חשאיות גדולה, ושיגר את התמונה לידידו הרב יוסף. "התרגשנו מאוד", כך הרב יוסף, "לראות כיצד הנרות היהודיים דולקים בכל מקום בעולם. זה מוכיח, שהשלהבת של עם ישראל לא תכבה לעולם. אנו מקווים, כי בעתיד א' ובני משפחתו יוכלו לחגוג את החנוכה איתנו, יחד עם כל אחינו, בגלוי ובלי פחד. אנו עושים את כל המאמצים בכיוון הזה".

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל