מתחילים מבראשית: החילוץ הדרמטי מצרפת הוביל לשמירת השבתמתחילים מבראשית: החילוץ הדרמטי מצרפת הוביל לשמירת השבת

05/10/2021
תמונת אילוסטרציה

צעירה יהודייה שהוברחה בשנה האחרונה בעור שיניה מצרפת באמצעות אנשי סניף יד לאחים בפריז, לאחר קשר ארוך מורכב ומסוכן עם צעיר מוסלמי, החלה לשמור לשבת כהלכתה, בעקבות חיבורה לקהילה לעולי צרפת באחת הערים בישראל.

הצעירה העונה לשם מישל הצליחה לעלות למטוס רק בדרך נס כשהמוסלמי הזועם בעקבותיה, מחפש אותה בשדה התעופה. אנשי יד לאחים שידעו מבעוד מועד כי תרחיש שכזה יכול להתרחש, העלו אותה במכוון על טיסה למדינה אירופית ומשם לישראל, כך שבעודו מחפש אותה בסמוך לדלפק 'אל-על' ממנו ממריאות הטיסות לתל-אביב היא כבר הייתה בקצה השני של הטרמינל, עולה על טיסה ליעד אחר לגמרי.

לבדה נחתה בשדה התעופה. לבדה אבל לא בודדה; אנשי יד לאחים שהמתינו לה, אספו אותה מהשדה והובילו אותה לדירה מאובזרת היטב שהושכרה במיוחד עבורה באזור שבו מרוכזים עולים רבים מצרפת.

ביד לאחים לא אמרו די בעצם החילוץ ובשיכונה באזור שבו תוכל להתאקלם ולבנות את עצמה מחדש, ומלבד תמיכה כלכלית חודשית קבועה ועזרה במציאת עבודה הולמת באזור, בבית עסק לממכר תכשיטים של יהודי מצרפת, הוצמדה לה עובדת סוציאלית דוברת צרפתית שליוותה אותה מנטלית ועזרה לה לשוב לעם ישראל.
מישל שהגיעה מבית מסורתי שמחה לחזור לעם ישראל והחלה לשמור מצוות, אך שמירת השבת עדיין הייתה קשה עבורה. "ההתארגנות מראש, השעמום והניתוק מהטכנולוגיה שכה התרגלתי אליה, מקשים עליי לשמור שבת", בכתה באוזניי העובדת הסוציאלית.

אבל אז חל המפנה. במסגרת שבת לנשים הגיבורות שמשוקמות ביד לאחים, נשאה הרבנית יונה נוסבכר שיחה נרגשת על השכר הרב שמקבלים על שמירת השבת, ואפילו על צעד אחד בודד של שמירת שבת כמו הימנעות מהדלקת או כיבוי אור. אחריה דיברה ניצולה שסיפרה על הקושי שחוותה לשמור שבת, ועל כך שכיום היא מבינה עד כמה השבת היא המתנה הגדולה ביותר שיכולה להיות לאדם עלי אדמות.

הנאום נפל על אוזניה הקשובות כמים קרים על נפש עייפה. מישל שמעה והפנימה והחליטה לנסות זאת בשבת הבאה. היא קיבלה על עצמה לשמור על פרט אחד קטן בלבד אבל תוך חודש נסחפה לאווירה הקסומה של שמירת השבת והחלה לשמור עליה במלואה. לכך תרם גם אירוח בסעודות השבת, שאנשי יד לאחים דאגו לה, במחיצת משפחות המתגוררות בסמוך לביתה.

במכתב נרגש ששלחה להוריה כתבה: "היום אני מבינה שדווקא בשבת אני הכי חופשיה. אף אחד לא מחפש בטלפון הנייד ואני עצמאית וברשות עצמי. את ההתארגנות לשבת אני רואה כחוויה. כהכנה לפיסת חופשה ורוגע ששווה לעשות הכול עבורה. היום אני מרגישה יהודייה שלמה".

 

 

 

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל