נאבקים על גורלו: הילד מהכפר הערבי שהשתתף בקייטנת יד לאחים, נאלץ לחזור לכפר

12/08/2019
טוב לי תורת פיך. הילד שהוחזר לכפר הערבי, מחזיק בספר תורה בתפילת שחרית במהלך הקייטנה

80 ילדים וילדות, בנים לאימהות יהודיות ואבות ערביים חזרו השבוע לבתיהם לאחר שהשתתפו במשך שבועיים בקייטנות שערך עבורם יד לאחים. מדובר בילדים שהם ואמותיהם חזרו רק בשנה האחרונה לחיק העם היהודי, לאחר שחולצו מהכפרים הערביים בהם התגוררו, ואשר זוכים מאז לליווי הדוק של העובדות הסוציאליות ושל חונכי יד לאחים.

הקייטנות, האחת לבנים והאחרת לבנות נערכו בשני מתחמים רחבי ידיים ומושקעים, עם בריכות צמודות בכפר נופש בצפון, והילדים נהנו מתכניות ותכנים עשירים לאורך כל שעות היום ומטיולים בחיק הטבע. בין היתר הספיקו הילדים ללמוד על ימי בין המצרים, קיבלו על עצמם אהבת חינם ויחס טוב לחבריהם והתכוננו כיאות לקראת שנת הלימודים העומדת בפתח.

"הקייטנות נועדו לתת לילדים את מלוא תשומת הלב לה הם זקוקים יחד עם פעילות יהודית, ולאמותיהם מרחב נשימה שלו הן כה זקוקות בהתמודדות המורכבת שלהם כאימהות חד הוריות וכמי שזה עתה פתחו דף חדש בחייהן", אומרת גב' שורי קוסטליץ מהמחלקה להצלה מטמיעה ביד לאחים, שניהלה את הקייטנות.

וכאילו כדי להמחיש עד כמה הימצאותם של הילדים הללו בקייטנות יד לאחים, הוא נסי ואינו מובן כלל, מצביעים ביד לאחים על מאור (שם בדוי) שגורלו לא שפר עליו. מדובר במקרה סבוך של ילד בן 11 שנאלץ להישאר בחזקתו של אביו הערבי, בכפר באזור רמאללה, לאחר שזה הערים על אמו היהודייה והחתים אותה על מסמכים – התקפים גם בחוק הישראלי – המקנים לו את המשמורת עליו. רק אחת לחודש מותר לו לפגוש את אמו למספר ימים קצובים.

האם שביקשה להקנות לבנה עוד ועוד מושגים ביהדות ורצתה לעזור לו במציאת חברים עם סיפור חיים דומה, ביקשה לנצל את אותה מסגרת קצרת מועד שבה הותר לה לפגוש את בנה בפעם האחרונה, ומיהרה לרשום אותו לקייטנת יד לאחים. עם תום הקייטנה נפרד מאור מחבריו בדמעות שליש, ביודעו לאן מיועדות פניו. גב' קוסטליץ מעידה כי "עין לא נותרה יבשה בקרב הצוות ובקרב הילדים בקייטנה כשנפרדנו ממאור. יכולנו להתנחם במעט בכך שהמאבק המשפטי על עתידו עדיין לא הסתיים, כמו גם בחיבוק הגדול, בכוח ובתכנים הרבים שהוענקו לו בימים שבהם השתתף בקייטנה, שבטח ילוו אותו עד הפעם הבאה שייפגש עם החונכים שלו ועם חבריו לקייטנה".

ביד לאחים אומרים כי "המקרה של מאור מראה לנו כי בד בבד עם השמחה והחוויה שהענקנו לילדים שהשתתפו בקייטנה, עלינו לזכור את אותם מאות ילדים יהודיים שעדיין נמצאים בשבי בכפרים הערביים ורק יכולים לחלום על חזרתם לעמם".

בארגון מדגישים גם כי למרות שמדובר במקרה סבוך, הצוות המשפטי של יד לאחים לא אמר נואש. "לא ננוח ולא נשקוט עד שנביא את הסיפור לסיומו הטוב, ומאור יחזור לאמו לצמיתות, , צפויות הפתעות לטובתנו ".

על מצוות ציצית. תפילת שחרית בקייטנה

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל