פלסטינית ששרדה התעללות זוכה לחיים חדשים בארץ

צעירה בת 20, בת לאם יהודייה ואב פלסטיני שגדלה כל חייה סמוך לבאקה א-שרקיה – חולצה לאחרונה מהמקום אחרי שסבלה מהתעללות קשה מצד אביה. כעת שר הפנים גדעון סער העניק לה אזרחות ישראלית, אולם א', שמתאוששת מהטראומה ממנה היא סובלת, עדיין חוששת לחייה נוכח האיומים מצד אחיה שנותרו בצד הפלסטיני.

הסיפור הקשה שנחשף לאחרונה החל לפני 25 שנה, אז ח', יהודייה מדרום הארץ, התחתנה עם גבר פלסטיני מטול כרם ועברה לגור עמו באזור. לשניים נולדו שישה ילדים משותפים. משפחתה בישראל, שלא ידעה על המהלך, הייתה בטוחה כי היא אינה בין החיים. בכל אותן שנים, כך הסתבר, לא היו חייה של ח' פשוטים – שכן היא סבלה מאלימות מצד בעלה. בין היתר, הוא נהג לקשור אותה לעץ למשך יום שלם כשהמרתה את פיו.

הודות למידע שהגיע לארגון "יד לאחים" (ארגון ישראלי-חרדי ששם למטרה "להציל" יהודיות שנישאו לפלסטינים) – לפיו האם חיה באזור באקה א-שרקייה עם ילדיה וסובלת מבעלה, הוחלט לנסות ולחלץ אותה. לפני כשנה נמלטה האם יחד עם שניים מילדיה מהרשות הפלסטינית ועברה לישראל. מאחור היא השאירה את ארבעת ילדיה האחרים, בהם את א'. אחרי הבריחה הנועזת, הפכה א' בת ה-20 ליעד לאלימות של האב, וגם של אחיה הגדולים. באחד המקרים היא אף נזקקה לאשפוז בבית חולים בשל המכות שספגה. בשיחות בודדות שקיימה עם אמה, התחננה א' שיחלצו אותה מהמקום. היא טענה בין היתר שאביה מקלל אותה בגין יהדותה, שהוא מתעלל בה ושהוא מתכנן להשיא אותה לגבר פלסטיני בניגוד לרצונה.

"היא נזקקה לטיפול רפואי ונפשי בדחיפות"

 הוחלט להעניק לא' אזרחות אחרי שברחה לישראל. סער (צילום ארכיון: ניב אהרונסון) באדיבות אתר וואלה חדשות

באחד הימים החליטה א' לברוח מבית אביה לבית חברתה באזור. משם יצרה קשר עם אמה ועם ארגון "יד לאחים". נציגי הארגון פגשו את א' במחסום בין ישראל לרשות, שם נוכחו לגלות כי היא כלל לא דוברת עברית. "ראינו בחורה צעירה במצב קשה מאוד ומוזנחת, שרק שיוועה לעזרה", סיפרה זהבה דרורי, מנהלת מחלקה בארגון. "היא לא ידעה מה זה להיות יהודייה ומה זה ישראלית. היא נזקקה לטיפול רפואי ונפשי בדחיפות, וזמן קצר אחרי שעברה לישראל התמוטטה בשל מצב פיזי ונפשי רע מאוד".

כשהוסדרו המסמכים והאישורים באמצעות גורמים צבאיים, קיבלה א' אישור לשהייה זמנית בישראל והתאחדה עם אמה ושני אחיה שכבר עברו ארצה. באחרונה הורה שר הפנים סער על הענקת מעמד קבע לא', מה שיאפשר לה להתחיל בחיים חדשים בארץ. אחיה הפלסטינים של א', כמו גם אביה, אינם מרוצים בלשון המעטה ממה שאירע, והם מאיימים לפגוע בה על שעשתה.

א' נתמכת כיום על ידי משפחה יהודית שקלטה אותה ומסייעת לה בהליך החזרה לחיים שפויים. "היום היא כבר דוברת עברית, עוברת הליך שיקום ומשתלבת בחברה הישראלית", אמרה דרורי שהוסיפה כי בתחילה א' הייתה ספקנית מאד בדבר הרצון של ישראלים לעזור לה. "היא פגשה את אמה וזוכה לחיבוק חם מכל הסביבה, וכך גם האישור של משרד הפנים מעצים את תחושת היותה ישראלית ומאפשר לה הזדמנות לפתוח חיים חדשים ומלאים".

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל