רבה של צפת, הרב שמואל אליהו בסמינר לניצולות יד לאחים: אשריכם על פעולותיכם הגדולות והחשובות

31/01/2012
הרב שמואל אליהו שליט"א, רבה של צפת

תחת הכותרת "הכוח שבך", נחתמה בהצלחה שבת גדושת תוכן וחוויות על ידי ארגון יד לאחים לניצולות שחולצו בחודשים האחרונים מכפרים ערביים.

הן וילדיהן הגיעו לצפת בשעות הערב של יום חמישי באוטובוסים שאספו אותן מכל רחבי הארץ – מבאר שבע, דרך לוד ועד נצרת עילית ועכו. מלון 'המצודה' בצפת נשכר כולו על ידי יד לאחים, על מנת לאפשר את קיום השבת בצורה מוצלחת ומקסימאלית. בכל אחד מהחדרים ציפו הפתעות שהוכנו מבעוד מועד תוך התאמה למזג האוויר הצפתי הקר, לרבות כובעי צמר יפהפיים לילדים וכמובן גם שתייה וכיבוד קל.

לאחר ארוחת ערב חמה ועשירה, ציפתה לילדים משחקיה מיוחדת שהוקמה במיוחד לילדים עם גננת וצוות מדריכות מיומנות. הגננת הכינה עם הילדים ספל לנטילת ידיים ואגב כך לימדה אותם את הלכות הנטילה. לאחר מכן אפו יחד עוגיות, תוך כדי לימוד ברכת מזונות וקיום הפרשת חלה. בתוך כך, רותקו האימהות לתכנית מאלפת עם הגב' מירי אור, שערכה איתם טקס הפרשת חלה מרגש ומלא ברכות, שירי וסיפורי אמונה.

בשעת לילה, לאחר שהאימהות השכיבו את ילדיהן והפקידו את שמירתן בידי המדריכות, נחתם היום בהופעה אור קולית של ניצולת יד לאחים, בת לאם יהודיה ושייח' ערבי, שחזרה בתשובה וחשפה את סיפורה יוצא הדופן.
ביום שישי, השתתפו הניצולות בשייט בכינרת ובתפילה נרגשת על ציון הרשב"י במירון. ההתרגשות הלכה והעפילה בהתקרב כניסת השבת. היה זה מחזה מרגש ומרטיט לראות למעלה ממאה נשים יהודיות, בנות ישראל, שעד לפני זמן לא ארוך היו שבויות בכפרים ערביים עוינים, ועתה עומדות הן מליטות פניהן בידיהן בתפילה חרישית לפני שלהבות נרות השבת.

סעודת השבת, לה קדמה פעילות ייחודית לכל אחת מקבוצות הגילאים – תפילה לבנים, קבלת שבת לאימהות ופעילות לפעוטות – נערכה באווירה חגיגית ליד שולחנות ערוכים בשפע כל טוב. הסעודה נפתחה בקידוש מאת יו"ר יד לאחים, הרב ישראל ליפשיץ ובעניית אמן נלהבת של האימהות והילדים. לכל השולחנות חולקו שירונים עם שירי אמונה ופיוטי שבת. הילדים שרו בהתלהבות וחדר האוכל התמלא כולו באור וקדושה של שמחה.

הרב ליפשיץ נשא דברי תורה מאלפים בהם קרא לניצולות היקרות לנצור את כל ההשפעות והתוכן שיקבלו בשבת ולהמשיך להתקדם הלאה ברוחניות, מתוך חיות והתלהבות.
לאחר הסעודה, בעוד הילדים והגננת ב'סעודת אמנים' בחדר, ציפתה לאימהות הרצאה מפי גב' מירי אור, המגוללת את סיפור חייה המרטיט, כיצד זכתה לחזור בתשובה ואיך בכוח האמונה נרפאה ממחלה קשה.
בשעת לילה, בעוד הילדים פורשים לשינה, הופיע בפני האימהות הרב אייל קרוצ'י שסיפר את סיפור האישי והמרתק של חזרתו בתשובה, תוך שהוא מותיר אחריו את כל היקר לו. הרב הפליא לתאר את מעלת בת ישראל ובד בבד העלה על נס את מסירות נפשן של הנשים, בהותירן הכול מאחור על מנת לחזור לחיות ולגדל את ילדיהן כיהודים.

בוקר יום השבת סיפק לאימהות הזדמנות נדירה ויוצאת דופן לצפות בתפילת הילדים הקטנים, בהנחיית הגננת. אימהות רבות מתרגשות עד דמעות לשמע שירי התפילה במנגינות הזכורות להן מימי הגן.
בשעת צהרים, לאחר הסעודה, הופיע בפני האימהות, רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, והאווירה במקום התחשמלה. הרב מדבר על פרשת השבוע, כיצד הפך העם היהודי לעבד מושפל של המצרים, עד שזכו להיגאל. כשדמעות בעיניו מעלה הרב אליהו על נס את דמותו של יו"ר ארגון יד לאחים הגאון רבי שלום דובער ליפשיץ זצ"ל, "שהיה מלאך אלוקים וידע את הערך העצום של כל נשמה מעם ישראל; הוא השקיע את נשמתו למען כל אחת מבנות ישראל הנמצאת ב'מצרים' ועשה הכול כדי להוציאה לחירות".

ריכוז תמונות מהשבת המיוחדת

עם תום דבריו, בירך הרב את כל המשתתפות יחד ואז ניגשה אליו כל אחת, לקבל ברכה אישית לה וילדיה. המפגש עם הרב ריגש עד דמעות את כל אחת מהניצולות. לאחר מכן פנה הרב נרגשות ליו"ר הארגון הרב ישראל ליפשיץ ואמר לו: אשריכם על הפעולות הגדולות והחשובות שאתם עושים.
סעודה שלישית הוקדשה לסימפוזיון בו סיפרה כל אחת מה היא לוקחת מהשבת. הניצולות שיבחו את יד לאחים שהפיק את השבת המקסימה והביא למפגש שחיזק אותן רוחנית ומנטלית והעניק לכולן תחושה כי הן חלק ממשפחה גדולה, משפחת יד לאחים.

עם תום ההבדלה, מילאו הניצולות שאלונים שבהן העלו על הכתב את ההחלטות שלקחו על עצמן. ההחלטות היו רבות, מגוונות ומרגשות: הקפדה על אפיית והפרשת חלה, אירוח שיעורי תורה בביתן, רישום הילדים במוסדות חינוך תורניים ועוד.
הן יצאו כולם לדרך עם סידור וברכון למזכרת, שקית עם שתייה ואוכל לדרך ומטען רוחני עצום שילווה וייתן כוח בהמשך ההתמודדות והבנייה של החיים החדשים שאך זה החלו.

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל