רצף אירועים מרגשים ב"שבת התשובה" לניצולות יד לאחים מכפרים ערביים

28/08/2023
אחת הסדנאות שנערכה ביום שישי

שבת סמינריון מרוממת ומחזקת נערכה בשבת האחרונה ל-250 נשים יהודיות וילדיהן שחולצו בשנים האחרונות בידי אנשי יד לאחים מכפרים ערביים ושבו ליהדותם. כמדי שנה נערכה השבת בחודש אלול, כשבת המסכמת את השנה החולפת וככזו הנוסכת בהם כוחות לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה.

הנשים וילדיהן נאספו ובאו למרכז ההארחה רחב הידיים באמצעות מערך הסעות מיוחד שהביא אותם מכל הארץ. עם הגעתם למקום הם נקלטו בצורה לבבית תוך מתן תשומת לב אישית על ידי צוות מתוגבר של עובדי ועובדות יד לאחים ומתנדבים ומתנדבות רבות שהתגייסו לעזור.

אחרי התאקלמות קצרה בחדרים החלו בצהרי יום שישי התוכניות המותאמות לנשים ולילדיהן. כך בעוד הנשים מתאספות יחד באולם המרכזי, חולקו הילדים לארבע קבוצות ולכל קבוצה נעשתה פעילות מיוחדת ומתואמת באולמות קטנים יותר במתחם. כדי להמחיש את ההשקעה הרבה והמיטבית די להדגיש כי לא פחות מ-25 מדריכות גויסו לטובת השבת במטרה למקסם את שהותם של הילדים ולהעניק להם כמה שיותר. ביום שישי השתתפו הקבוצות בפעילות מיוחדת על ידי תרפיסטית בבעלי חיים, הגב' הדס אביטן ובמהלך כל השבת השתתפו הילדים בפעילות מיוחדת שנתפרה במיוחד לפי הגילאים השונים.

בו בזמן, השתתפו הנשים בהפרשת חלה מרגשת עם הזמרת לימור בן סימון, כשעין לא נותרה יבשה במהלך הטקס; הנשים כולן בכו, התפללו וביקשו מהקב"ה שייתן להן עתיד טוב יותר.

עם כניסת השבת התכנסו המשתתפות למפגש היכרות שבראשיתו התרחש אירוע מפעים: לפני כשנה נפגשה עובדת סוציאלית של יד לאחים עם צעירה יהודייה שהייתה בקשר עם ערבי בתוך בית קפה בירושלים. המלצרית שעבדה במקום שראתה את המפגש בין הצעירה עטופת החיג'אב לבין אישה דתיה ושמעה שהן מדברות בעברית צחה, הבינה את הסיטואציה, פנתה בלחש לצעירה היהודייה וחיזקה את ידיה בעזיבת הערבי. בחלוף שנה הגיעו שתיהן לשבת של יד לאחים. הצעירה שעזבה את הערבי הגיעה כדי לקבל כוחות, והמלצרית הגיעה כדי להתנדב בשורות יד לאחים ולעזור להם בהצלחת השבת… ההתרגשות שקרתה במפגש המחודש ביניהן הרקיעה שחקים.
אחרי שכל אחת מהן קיבלה סידור מפואר, הן התבקשו לספר משהו קטן על עצמן. רובן ביקשו להדגיש כי עצם השהות עם נשים שעברו מסכת ייסורים וניסיונות דומה לשלהן, גורמת להן להשיל פחדים וחששות ועוזרת להן לשתף את עברן מבלי שיישפטו.

אחרי תפילת 'קבלת שבת' מרוממת, במהלכה רקדו הילדים עם המדריכים את פיוט 'לכה דודי' משך שעה ארוכה, התכנסו הנוכחים לסעודת שבת ערוכה כיד המלך. אחרי הסעודה השתתפו הילדים בפעילות קצרה, ובשעה שהמדריכות לקחו אותם לחדריהם כדי לאפשר לאמותיהם לנוח ולמצות ככל הניתן כל רגע מהשבת המיוחדת, השתתפו הניצולות ב'עונג שבת' ובשיחות לתוך הלילה עם המרצה הרבנית אורית סלומון.

רצף אירועים מרגשים של נשמות יהודיות אובדות ליווה את כל הסמינר. כך למשל, לרבות מהן הייתה זו הפעם הראשונה שבה שמעו את קריאת התורה וההתרגשות ניכרה בפניהן. לאחר מכן סיפרה אחת המשתתפות כי זו הפעם הראשונה בחייה שהיא החזיקה בסידור, ובאותם רגעים היא הבינה בשביל הילדים שלה שהיא תחדיר את היהדות בביתה. אישה אחרת סיפרה כי בעודה בכפר הערבי קיוותה וחיכתה כבר לרגע בו תוכל לנשק ספר תורה ולהתפלל בבית כנסת כיהודייה כשרה. עבור הילדים היו אלו רגעים מרוממים במיוחד, כאשר רובם נישקו ספר תורה לראשונה בחייהם, אירוע רב-רושם שגרם גם להם להתחבר ליהדותם שכמעט ונגזלה מהם.

בסיום התפילה נערך טקס "כל הנערים" כשהילדים הוכנסו מתחת לטליתות והרב חיים קאהן, מבכירי הפעילים ביד לאחים ברכם בברכת כהנים… הילדים אמרו גם את פסוקי "המלאך הגואל" ואת קריאת שמע ולאחר מכן פרצה שירה ספונטנית מפי כל הנוכחים "הקב"ה אנחנו אוהבים אותך", ושוב לא נותרה עין יבשה בקהל…

אחרי רצף פעילויות מרתקות לאורך כל שבת, נערכה בצאתה סעודת מלווה מלכה ואירוע לסיכום השבת בהנחיית הגב' שרי לאופר. במסגרת זו ראו אנשי יד לאחים במוחש את ההצלחה הגדולה המיידית של השבת ואת פעולותיה המבורכות שלבטח יימשכו עוד רבות בשנים. כל אחת מהמשתתפות סיפרה מה הייתה השבת בשבילה ואלו כוחות היא לוקחת איתה. רובן דיברו על המשפחתיות, התמיכה ללא שפיטה, השמחה להיות חלק ממשפחת יד לאחים ועל הרצון להיות טובות יותר. הן גם סיפרו איזה החלטות טובות לקחו על עצמן כדי להכניס יהדות לביתן, ורבות מהן הדגישו כי זו השבת הראשונה ששמרו בחייהן.

 

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל