תחקיר מיוחד על הקשר המיסיונרי של בני מנשה הוצג על ידי יו"ר יד לאחים

08/08/2009

בפגישה שהתקיימה לאחרונה בין יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ לבין הראשל"צ, הגר"ש עמאר, הוגש תחקיר מיוחד שנערך על-ידי ה'ג'רוזלם פוסט' ולפיו קיימת סכנה רבה בעלייתם הצפויה של אלו הקוראים לעצמם 'בני מנשה'.

התחקיר מצביע על כך שאלפי בני שבטים המפוזרים בכפרים שבצפון הודו, החלו בעשרות השנים האחרונות לאמץ ולקיים מנהגים יהודיים בתקווה לעבור גיור באופן רשמי ולהגר לישראל. הללו מתגוררים במדינות מיזורם, אסם, מניפור ונאגלנד שבגבול הבורמזי, אותם 'יהודים בהמתנה' והחלו לקרוא לעצמם 'בני מנשה' בהצביעם על עצמם כצאצאים כביכול של שבט מנשה.

הרוב המוחלט של 'עם המיזו' ו'עם הקוקי' המירו דתם לנצרות החל מהעשורים הראשונים במאה ה-19. עד לפני מאה שנה, בני המנשה כשאר העמים בצפון מזרח הודו, היו אמניסטים, עם דתות עתיקות ומנהגים משלהם, כולל הקרבת קרבנות. בסוף המאה 19 הגיעו מיסיונרים נוצריים ואיתם הגיעה הברית החדשה, עם תיאורים של הדת היהודית, מנהגים והיסטוריה. על פי אגדות עם מקומיות, בשנות 1950, שני אנשים משבט הקוקי 'זכו' כל אחד בנפרד לחיזיון האומר להם שהם בעצם השבט הישראלי האבוד מנשה, ושעליהם לשוב הביתה לישראל. הם התחילו להפיץ את חזונם בקרב אנשי הקוקי והמיזו שאט אט החלו לקרוא לעצמם 'מנמסה' – בני מנשה. אט אט החלו אלפי אנשים להתחיל לשמור שבת בשבתות ולא בימי ראשון. הם גם החלו למול את בניהם ביום השמיני.

התחקיר מצביע על כך שרבים מאנשי המיצו (Mizo) והקוקי (Kuki), כשלושה מיליון איש, נחשבים לצאצאי שבט מנשה על ידי ההנהגה הנוכחית של בני מנשה. אף על פי שרק מיעוט זעיר מהם אימצו את היהדות ורוצים לעלות לישראל, הם כולם "גרים ואזרחים ישראליים" פוטנציאליים. לפי התחקיר, כוח המשיכה המתמיד והגובר של היהדות באזור זה עלול להתפרש כהרחבת המאגר של יהודים חדשים ועולים חדשים פוטנציאליים, למספרים שהם מעל ומעבר לכל דמיון.

כאילו לא די בכך, לרוב בני מנשה המקיימים מצוות יהדות יש לפחות קרוב משפחה אחד שהחליט להישאר נוצרי. תופעה זו חוצה קהילות ומשפחות. רבים מבני קהילות אלה, שהיו נוצרים נלהבים, רואים בעלייה לישראל הזדמנות פז להיחלץ ממעגל עוני חסר  תקווה. צפון מזרח הודו הוא אזור נחשל במידה רבה וההזדמנויות לשיפור עצמי הן נדירות. רובה המכריע של האוכלוסייה מתקיים מעבודה כאיכרים וכעובדים בעבודות בזויות. עם התפשטות השמועה על יהדות וישראל, מספרים הולכים וגדלים מגלים עניין באמונה היהודית ובהבטחה הצפונה בה. מספר הגרים הפוטנציאליים בקרב שבט הקוקי הוא עצום אפוא.

בני הקוקי הם נוצרים אדוקים והם אוהבים את ישראל היות וסיפרו להם כי היא מקום הולדתו של אותו האיש. אולם עם "התפשטות היהדות" בקרב הקוקי ובני מנשה, הם מושכים אליהם אחרים. הם אומרים כי הם הולכים מכפר אל כפר ומפיצים את בשורתם, בדיוק בהתאם למסורות האוונגליות שעל פיהן הוכשרו על ידי מיסיונרים.

לנוכח תחקיר מקיף זה שמסקנותיו אינן משתמעות לשתי פנים, קובע יו"ר יד לאחים כי "תהיה זו איוולת וסכנה פיזית ורוחנית להעלות את עולים ארצה ולהכריז עליהם כיהודים". הגרש"ב ליפשיץ ציין כי "יתכן שיש בקרב הנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון מי שרואה בעולים פוטנציאליים אלו מקור לתקווה אולם תהיה זו סכנה אמיתית והרת אסון". נודע כי הראשון לציון הבטיח לשקול את הדברים בכובד ראש.

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל

דילוג לתוכן