א.ס.ט.

הפורום של לנדמרק

מאת אהרן רובין ואילן רנד

חברת לנדמרק אדיוקיישן (Landmark Education) ובשמו הקודם אסט (.E.S.T), עורך סמינרים בשם 'הפורום' ונוסד בשנות ה-70. החברה הוכללה בדו"ח הוועדה הבין-משרדית לבדיקת נושא הכתות בישראל שמונתה ע"י הכנסת והציגה דו"ח מפורט על החברה בשנת 1987.

להלן כמה מממצאי הוועדה:
מייסד החברה הינו אמריקאי בשם וורנר ארהרד, שנולד ב-1935 כג'ון רוזנברג לאם נוצריה ואב יהודי מומר. הוא שינה את שמו לג'ק פרוסט ואימץ את שמו האחרון ב-1960 בשעה שנטש את אשתו וארבעת ילדיו.
עבד בתפקידי ניהול ובהכשרת אנשי מכירות במספר חברות בארצות הברית.
לדוגמא, ב-1969 התקבל לתפקיד הנ"ל בחברה '.Grolier Society Inc'. כאשר נכנס לתפקידו, הפכה החברה למוקד לתביעות משפטיות בעוון טכניקות מכירה שעמהן הונאה ומרמה. ב-1970, הגישה מדינת קליפורניה נגד החברה שתי תביעות באשמה כי נקטה החברה במסע המכירות שלה בתחבולות, בערמה ושקרים, וגניבות דעת. המדינה זכתה וקבלה צו-מניעה קבוע נגד השימוש בטכניקות אלו (1).
מקום עבודתו האחרון לפני שהקים את 'אסט- הפורום' היה הארגון: 'Mind Dynamics'. זמן קצר לאחר פרישתו, תבעה מדינת קליפורניה את הארגון בגין עיסוק בריפוי ללא רשיון והבטחות שווא (1).
בכתבה (2) המכילה העתק של תוכנית רדיו (מצונזרת ע"י ארהרד עצמו), אומר לו אחד המראיינים: "נקראת הנוכל החלקלק ביותר בסביבה, ואני מאמין שאמרת את זה על עצמך". ארהרד משיב: "ציטטו אותי שאמרתי את זה ואולי באמת אמרתי, ניסיתי להדגיש שכולנו שקרנים. לא איכפת לי שתקראו לי נוכל – כל עוד תכירו בעובדה שכולכם נוכלים."
ב-1 לינואר 1985 הודיע ארהרד באופן רשמי, על החלפת הסמינר 'אימון-אסט' לתכנית המכונה ' הפורום'. ומאז התפרסם הסמינר בשם זה.
ארהרד וכל נציגיו משתדלים להצניע ככל האפשר את הקשר בין "אימון-אסט" לבין 'הפורום', אך בכל זאת אין הם מתכחשים לעובדה שלא מדובר בשני ארועים שונים בתכלית.
מטרתם של סמינרים אלו היא שינוי פני תבל! וכך כותב ארהאד בעצמו ב-1978, ב-"Graduate Review" בטאון תנועת "אסט": "העולם כמות שהוא, ללא הטרנספורמציה (שינוי) שלנו, הוא רע, לאמיתו של דבר, כל אחד מהמוסדות הקיימים הוא רע… התוכנית הגדולה יותר של 'אסט' היא בעלת מטרה מהפכנית: ליצור את התנאים, את המרחב וההקשר כדי לקדם טרנספורמציה בכל הרמות – של יחיד, של משפחה, ושל מוסדות וארגונים" (3).
דהיינו: לא מדובר על תוכנית סתמית המביאה להשתפרות או קבלת תחושת סיפוק, אלא בתוכנית מהפכנית ראשונה מסוגה. כך נטען בפירסומי "לנדמרק אדיוקיישן".
מהיכן לקח ארהרד רעיונות אלו?
בנוסף לפסיכולוגיה והיפנוזה, מורכב 'הפורום' ממכלול שיטות מכמה דתות וכיתות מיסטיות:

  1. זֶן בודהיזם– דת מהמזרח הרחוק.
  2. טַאוֹאִיזם– דת סינית עתיקה.
  3. יוגה.
  4. סופיזם– תנועה מיסטית באיסלם.
  5. נצרות.
  6. סיינטולוגיה– כת שהוקדש לה פרק שלם בדו"ח ועידת הכנסת על הכתות.
  7. Subud– כת מיסטית מהמזרח.
    ועוד כהנה וכהנה..

לדברי ברטלי, הביוגרף הרשמי של ארהרד, פקדו את ארהרד חזיונות ותגלויות שונות (שבאחד מהם טען שהתמזג עם הא-ל) (4). ב-1971 טען ארהרד שהוא התנסה ב"חווית הארה" (מונח בודהיסטי). בחלוף החוויה הזאת הבין, כפי שסיפר למראייניו5שהוא יודע הכל!! מיד לאחר החוויה, הקים ארהרד את חברת 'לנדמרק אדיוקיישן'.

מה היא ה'טרנספורמציה' אותה צריכים לעבור משתתפי הפורום?

בלשונו של ארהרד עצמו: "הטכניקה שאני משתמש בה נקראת 'Mind Boggling' (בלבול, תעתוע בשכל ונפש…) אתה נותן לשכל ונפש משהו שהם לא מסוגלים להתמודד איתו"(6), "אם אתה מפוצץ את השכל ונפש של אדם, אתה יכול במהירות להשחיל פנימה נתונים…"(7).
הסמינר של 'הפורום' מהווה מתקפה ברורה על ה"אני", הזהות, העבר, ותפישת המציאות של המשתתפים. וזאת המטרה לשנות את ה"אני" הישן שלו ל"עצמי החדש"! ה"עצמי החדש" – זהו עצמי החי ב"נוכחות של חוסר החשיבות והמשמעות של כל דבר בחייו מלבד המשחק שלנו" (=הפורום) – כך בלשונם של אנשי 'הפורום'. קשה להבין כיצד אדם בעל מחוייבויות חברתיות יכול לחיות בהשקפה שמלבד הפורום, אין משמעות!
הפסיכיאטר א. קליין סבור כי הסמינרים של לנדמרק מהווים "תהליך השבירה של מערכת האמונה ודפוסי החשיבה הוא יסודי, משפיל וברוטלי"(8).
הפסיכולוג הרב מיכלסון קובע: "האינטנסיביות וריבוי של הטכניקות בסמינרי הפורום… יחד עם היפנוזה מוליכים משתתפים למצב של פגיעות מוחלטת שבה לא נשארת להם שום אופציה חוץ מלקבל את מה שמציעים להם"(9).
ומה מציעים למשתתפי הפורום?
נביא מספר דוגמאות:

א. על פי לנדמרק אין שום מציאות אובייקטיבית! (השקפה נפוצה של עובדי אלילים במזרח).
כלומר: הכל קיים רק בראשו של האדם. "מה שכולם מכנים מציאות היא לאמיתו של דבר אשליה"(10), "כל החינוך שאדם קיבל, אישיותו, האירועים בעברו, הקונצנזוס החברתי וכו' הכל רק 'המציאות האשלייתית'".

ב. גם זהות יהודית הינה אשליה!
מדריכי הפורום אומרים במפורש: "מה זה אני, מה זה זהות… האם יש דבר כזה כמו אני האמיתי?
אני טוען, שמי שאתה – זה רק פרשנות"(11). יש כאן כפירה ברורה בהימצאות הנשמה כמציאות אובייקטיבית!

ג. אין טוב ורע כלל!
העתונאית ב. גריגוטי שנכחה באחד מסמינרי הפורום מביאה את הדיאלוג הבא:
אורח: "האם יש דבר כלשהו שהוא רע?"
מנחה: "לא, וגם אין שום דבר בלתי רע"(12).
העיקרון המרכזי בפורום הוא הצורך לפעול מתוך וואקום, ללא מסגרת התייחסות כל שהיא, ללא אתיקה וללא נימוקים.
"כל מה שמישהו חושב כנכון – הוא נכון מעבר לכל ויכוח", כך מצוטטת אחת מבוגרות הפורום (13).
"אנחנו לא מתייחסים אל דבר כלשהו כ-לא בסדר"(14).

ד. הנפש של האדם והאדם עצמו הינם רק מכונה!
זהו אחד היסודות המרכזיים של לנדמרק.
כך מצוטט אחד ממדריכי לנדמרק: "מרגע שנולדנו אנו באופן מוחלט תחת השפעת הנפש – המכונה… והכל מכני: אין שום שליטה… אתם מכונות… מעולם לא הייתם שום דבר אחר מלבד מכונות… חייכם מכניים לחלוטין… חייכם חסרי משמעות… למכונות אין מטרות, אידיאלים, מוסר משמעות… מכונות פשוט עובדות באופן מכני ומנסות לשרוד"(15).
אחד ממשתתפי הסמינר מתאר זאת כך: "במשך שעות המשיך המאמן וחזר על בשורתו בטון לגלגני ואכזרי: אתם מכונה, מכונה! שום דבר חוץ ממכונה ארורה! זהו זה!"(16).

ה. לחיים אין משמעות!
ארהרד אמר בפירוש שכל המאמצים שבחיי האדם, כל הקרבנות שאדם מקריב למען ילדיו, כל הפעמים שאדם התנהג באופן טוב ונימוסי הם לשווא, ללא תוחלת ומשמעות (17).

לנדמרק הינה כת מיסטית

אנשי לנדמרק מכחישים את היותם כת. אך בספרים הנכתבים ברוחו של ארהרד, וכן בדברי חלק מחסידיו, מופיעים סממנים מיסטיים ודתיים של הקבוצה (18).
דו"ח הכנסת קובע כי סמינרי הפורום מהווים "התקפה מאסיבית על זהות האגו, העבר ומערכת התפיסה והאמונה"!!
עוד נאמר שם: "טענות 'אסט' כי הוא נעדר כל אופי דתי ו/או מיסטי מופרכות בעיקר, ולמרבה הפלא, לא מצד מבקרי 'אסט' אלא מצד חוקרים בלתי – תלויים וכך מצד תומכי הארגון עצמם. הוא נכלל כתנועה דתית חדשה בעבודותיהם של וואליס (19), טיפטון (20), ריינהרט (21) ובריי (22), בספרים שקיבלו את ברכתו ותמיכתו של ארהרד עצמו, תורמים אף הם לתדמית המיסטית-דתית של הקבוצה… גם בריי וגם ריינהרט מזכירים את הזן – בודהיזם כמקור השראתו העיקרי של ארהרד".
בריי מציינת כי פעמים רבות שמעה את אנשי הקבוצה שציטטו את ארהרד "כאילו הוא אלוהים"(23).
באחד מהופעותיו של ארהרד לפני בוגרי הקורס בארה"ב אמר על עצמו כי הוא "לא נולד ולא ימות, תמיד היה ותמיד יהיה".
במכתב שנשלח לבוגרים (24), כתב נשיא הארגון לשעבר, דוד קוקס, כי ההתנסות בסמינר אינה סתם עוד התנסות דתית אלא ההתנסות הדתית החסרה והדרושה לכל הדתות האחרות. במכתב זה יש מצד אחד משום ביטול ייחודם של הדתות האחרות ומצד שני הארת ההתנסות הדתית ב'אסט' כחוויה בהא הידיעה.
בראיון לתקשורת התבטא ארהרד כי "האמונה באלוהים היא המחסום הגדול ביותר בעולם…(25)".

האם הפורום משתמש בפסיכולוגיה?

אנשי הכת טוענים כי אין קשר בין הפורום לפסיכולוגיה, אולם למען האמת, משתמשים אנשי לנדמרק במגוון רחב של שיטות השפעה פסיכולוגיות, ובניצולם לרעה.
הפסיכולוגית ש. פנוויק טוענת כי הפורום משתמש במגוון של טכניקות השפעה פסיכולוגיות ואחרות באופן רשלני ובלתי אחראי (26). לדברי אנשי מקצוע, פועלת קבוצת לנדמרק בשיטות של: מדיטציה והפינוזה סובלימינלית; לחץ קבוצתי ועירעור רגשי ע"י אגרסיביות ופיתוי; יצירת עומס יתר על המשתתפים (הכבדת אינפורמציה, סתירות ופרדוקסים ושימוש בשפה חדשה); חסך חושי; מניפולציה של טמפרטורת הסביבה; מניעת כתיבה ודיבור חופשי. התקפה מאסיבית על הזהות, האגו, העבר ומערכת התפיסה והאמונה!!

שיטות הפורום מסוכנות

כבר שנים רבות מתפרסמות ידיעות על נזקים בריאותיים ונפשיים שנגרמו בעקבות ההשתתפות בסמינרים של הקבוצה. מקור הידיעות הללו הוא:

א. ספרות מחקרית (27).

ב. עיתונות (28). בעיתונים וכתבי-עת מדווח על מקרים רבים של אשפוז פסיכיאטרי.

ג. בתי משפט (29). לדוגמא: במהלך תביעת נזיקין שהוגשה נגד 'אסט' בקליפורניה, הועלתה שאלת הקשר הסיבתי בין נזק נפשי והשתתפות בפעילות "אסט". תביעה זו הסתיימה בחיובם של אנשי 'אסט' לשלם לתובעת סכום כסף נכבד.

ד. עדויות שנמסרו בפני ועדת הכנסת.

ר.מ. הלב, יו"ר הקרן לחופש האזרחים ('Citizens Freedom Foundation') מארה"ב, (ארגון הנאבק בתופעת הכתות) העיד בועדה כי לדעתו הדיווחים בספרים ובעיתונות, על נזק בעקבות השתתפות בפעולות הקבוצה, משקפים רק את קצה הקרחון!
בנוסף קובעת הועדה אודות סמינרי הפורום, כי "זהו שימוש אקספרמנטלי במתכון רב עוצמה שיש עימו סיכונים רבים. השיטה מופעלת ע"י אנשים שאינם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, אינם כפופים לאגודה מקצועית ואינם כבולים לכללי אתיקה כלשהם".

וכך מתארת הועדה הבין-משרדית שמונתה ע"י הכנסת את חברת לנדמרק אדיוקיישן:
כאשר מניעים שליליים כהונאה, הצגה מרובת פנים וסודיות, חוברים לסממנים מיסטיים, לסמכותיות קיצונית ומנהיג נערץ, עולה החשש כי מדבר בשילוב של עסק ותנועה דתית – פוליטית בעלת גוון פשיסטי.

חברת 'לנדמרק אדיוקיישן' מוגדרת ככת מסוכנת בדו"ח הפרלמנט הצרפתי על הכתות משנת 1995.

 

1. Psychology Today, Aug 1975. WE’RE GONNA TEAR YOU DOWN AND PUT YOU BACK TOGETHER. By Brewer M.

2. New Age Journal, 15 Oct 1975. WERNER ERHARD: AN INTERVIEW WITH THE SOURCE OF EST.

3. THE GRADUATE REVIEW, May 1978.

4. Clare A.W., Thompson S., THE 350 DOLLAR POKE IN THE RIBS in “Let’s Talk About Me: A Critical Examination of the New Psychotherapies”. London: British Broadcasting Corporation 1981. (page 145).

5. ibid., (page 146).

6. New Age Journal, 15 Oct 1975, WERNER ERHARD: AN INTERVIEW WITH THE SOURCE OF EST.

7. East West Journal, Sept 1794, WERNER ERHARD: ALL I CAN DO IS LIE.

8. Clare A.W., Thompson S., THE 350 DOLLAR POKE IN THE RIBS in “Let’s Talk About Me: A Critical Examination of the New Psychotherapies”. London: British Broadcasting Corporation 1981.

9. Viva, 1976, EST: THE INVASION OF THE MIND-STEALERS: A REPORT FROM ONE MIND THAT GOT AWAY. By Grizzuti Harrison B.

10. אחת שנשארה, מאת עירית לצטר EST הד הקריות, 10 אוגוסט 1984, ה-

11. Cosmopolitan, Jun 1986, CHECKING UP ON EST, By Gardner R. Jr.

12. Viva, 1976, EST: THE INVASION OF THE MIND-STEALERS: A REPORT FROM ONE MIND THAT GOT AWAY. By Grizzuti Harrison B.

13. Harper’s, Oct 1975, THE NEW NARCISSISM, By Marin P.

14. Tipton S.M., EST AND ETHICS in “Getting Saved From The Sixties, Moral Meaning In Conversion And Cultural Change”. Berkeley, Los Angeles: University of California Press 1981.

15. Rhinehart L., THE BOOK OF EST. New York: Holt Rhinehart and Winston, 1976.

16. Psychology Today, Aug 1975. WE’RE GONNA TEAR YOU DOWN AND PUT YOU BACK TOGETHER. By Brewer M.

17. Werner Erhard, TAKING A STAND FOR THE FUTURE. Taped material, copyright Werner Erhard.

18. a. Bry A., 60 HOURS THAT TRANSFORM YOUR LIFE. New York: Avon, 1976.

b. Rhinehart L., THE BOOK OF EST. New York: Holt Rhinehart and Winston, 1976.

c. Mack J.E., THE PROBLEM OF CONTEXT: SOME CHALLENGES FACING THE PSYCHOANALYTIC THERAPIST. Presentation At Harvard Medical School During Psychotherapy Symposium Entitled: “Psychotherapy – The Development of the Therapist: Challenges to Theory and Practice”. 22 June 1981.

19. Wallis R., THE ELEMENTARY FORMS OF THE NEW RELIGIOUS LIFE. Boston: Routledge and Kegan Paul, 1984.

20. Tipton S.M., EST AND ETHICS in “Getting Saved From The Sixties, Moral Meaning In Conversion And Cultural Change”. Berkeley, Los Angeles: University of California Press 1981.

21. Rhinehart L., THE BOOK OF EST. New York: Holt Rhinehart and Winston, 1976.

22. Bry A., 60 HOURS THAT TRANSFORM YOUR LIFE. New York: Avon, 1976.

23. ibid., (page 66).

24. Letter to EST Graduates Dated 15 Oct 1975 From Don Cox, President and Chief Executive Officer, Starting “Dear Graduate, Werner said recently that one of the purposes of religion is to serve people by providing a space in which an experience can take place…”

25. East West Journal, Sept 1794, WERNER ERHARD: ALL I CAN DO IS LIE.

26. Fenwick S., GETTING IT: THE PSYCHOLOGY OF EST Philadelphia/New York: Lippincott, 1976.

27. a. Simon J., AN EVALUATION OF EST AS AN ADJUNCT TO GROUP PSYCHOTHERAPY IN THE TREATMENT OF SEVERE ALCOHOLISM. Biosci Commun 3:141 (1977).

b. Glass L.L., Kirsch M.A., and Parris F.N., PSYCHIATRIC DISTURBANCES ASSOCIATED WITH ERHARD SEMINARS TRAINING I. A. REPORT OF CASES Am. J. Psychiatry 134:3 (1977).

c. Higgitt A.C. and Murray, R.M., A PSYCHOTIC EPISODE FOLLOWING ERHARD SEMINARS TRAINING. Acta Psychiatr. Scand. 67:436 (1983).

28. a. New Age Journal, 15 Oct 1975. WERNER ERHARD: AN INTERVIEW WITH THE SOURCE OF EST.

b. The Boston Phoenix, 6 Sept 1983, THE DANGERS OF EST. A TRAINEE CHOOSES AN UNFORTUNATE TIME TO DIE. By Ziner K.L.

c. מעריב, 25 בפברואר 1983, מרתון אל קן הקוקיה, מאת עמנואל רוזן

d. מעריב, 2 במרץ 1983, "בגלל השתתפות באימון אסט אעבור צנתור-לב", מאת עמנואל רוזן

29. EVANGELICAL BOJORQUEZ VS. WERNER ERHARD ET AL. CASE NO. 449177.

a. Documents Prepared by Plaintiff’s Attorneys for Filing in the Superior Court of the State of California in and for the County of Santa Clara.

b. Court Orders.

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל