המרכז ללימוד הקבלה – המכון לחקר הקבלה

מבוא כללי

שיטת השיווק החופשית של תורת הקבלה והסוד, הולכת ופורחת בישראל, בעיקר ב10 השנים האחרונות. בארץ פועלים כיום בעיקר 2 קבוצות המתמקדות בנושא זה: האחת, שבה אנו עוסקים כרגע – 'המרכז ללימוד הקבלה' ('המכון לחקר הקבלה'), והשנייה 'בני ברוך' – 'קבלה לעם'.

על פי עדויות רבות הניתנות בקלות לצפייה ברשת האינטרנט, שתי הקבוצות מתנהלות ככתות של ממש ומתנהלות תחת שרביט נוקשה של מנהיג שכסף עומד מול עיניו. עיתון הארץ אף התאים זאת לכת הסיינטולוגיה בכתבה שערך (לקמן).

המרכז ללימוד הקבלה, וותיק יותר ומפורסם יותר, אך גם ליברלי יותר מעמיתו – "קבלה לעם". הוא מפותח יותר בחו"ל וכיום – קטן יותר בארץ, והמוני אדם – בהם גם גויים רבים, ויש שיאמרו אף יותר ממחצית מהמשתתפים – נוהרים לשיעורי ומרכזי הכת בחו"ל, הנמצאים בפריסה של 10 סניפים, מתוכם 8 בארה"ב (עפ"י האתר שלהם) (נושא זה הוא גם אחד המרכיבים לסלידת רבים ממרכז זה, לאור נישואי תערובת המוניים שנערכו כתוצאה משיעורים אלו). סלבריטאים רבים השתתפו או משתתפים בשיעורי ובפעילות הכת, והכת נהנית להציבם בחלון הראווה שלה, כהיתר והכשר לפעילותה וכדי ליצר סחף לכיוונה.

הקדמה

פיליפ ברג, מייסד הכת והמוח שמאחרי הרעיון השיווקי, נולד בשנות ה20 בברוקלין שבניו-יורק כפייבל שרגא גרוברגר. הוא למד בישיבת "תורה ודעת" ובישיבת לייקווד, הוסמך לרבנות ב1951 ועבר לעולם העסקים. ב-1962 התחיל ללמוד קבלה אצל האדמו"ר המקובל הרב יהודה צבי ברנדויין, תלמידו של הרב יהודה אשלג. לדבריו, האדמו"ר – הרב ברנדווין הסמיכו להיות יורשו.

עפ"י ויקפדיה, ב-1965 פתח הרב ברג, יחד עם מורו הרב יהודה צבי ברנדויין, את "National Institute for the Research of Kabbalah" ("המכון הלאומי לחקר הקבלה") בארצות הברית. מאוחר יותר שונה שם הארגון ל"Kabbalah Center" ("המרכז לקבלה"). בשנות ה-80 עבר הרב ברג להתגורר בארצות הברית, והרחיב שם את פעולתו להפצת הקבלה באופן משמעותי; כיום נמצאים בארה"ב מרבית הסניפים ורוב התלמידים של המרכז לקבלה.

ברג חיבר יותר מ-30 ספרים בנושא קבלה, בהם "מבוא לחוכמת קבלה", "הפתח לחכמת הקבלה", "גלגולי נשמות", "הצופן הסודי של היקום" "עצמת הקבלה", "לחיות לנצח", "כח האלף-בית", "קשר הכוכבים" , "המפתח לחירות", "תפילה, ניסים ומיסתורין" ואחרים.
בשנת 2004 לקה ברג בשבץ בגזע המוח, שממנו לא התאושש עד היום.

המרכז כיום

לאחר שפיליפ ברג לא התאושש משבץ זה, מנהלת אשתו, קרן, את האימפריה הכלכלית הענפה. קרן, הכירה את פיליפ בתור מזכירתו האישית, וכאשר נפגשו שניהם שוב לאחר 8 שנים, הפך כבר ברג מאיש עסקים למומחה לקבלה.

קרן ביקשה ממנו ללמוד קבלה תמורת עבודה בחינם ופיליפ הסכים. כבר במפגש הראשון ביניהם שנועד לדון בפרטי הסכם זה, החליטו השניים להינשא האחד לשנייה. בצעד נואל זה, החליט ברג לנטוש את אשת נעוריו ושמונת ילדיו (מה שיכול אולי להעיד יותר מכל על אישיותו).

השלכות האירוע המוחי, אילצו את קרן ברג ליטול לידיה את מושכות האימפריה, והיא ממשיכה להנהיג אותה ביד רמה. למרות זאת, רמת הקשר שלה לדת, מוטל בספק.

מצבו של פיליפ ברג כיום, לא ידוע והוא לא נראה בציבור. קרן ברג סיפרה לאתר האינטרנט של עיתון מעריב כי "עשו לרב צילום וגילו שלא נשאר לו מוח. רק חור גדול מאחורי המצח, כי שתי האונות הקדמיות נמחקו. לפי הספרות הרפואית הרב היה צריך להיות צמח. אבל במציאות הוא מתפקד באופן סביר. מישהו עוזר לו לקום ולרדת במדרגות. הוא טובל במקווה טהרה, לומד ומתפלל. לפעמים הוא קורא בספר הזוהר שבע שעות ברציפות. ולפעמים, בשלוש בצהריים, הרב עדיין מתפלל שחרית. לפעמים הוא מדבר לעניין ולפעמים הוא עייף. היו ימים שבהם ניסיתי לנחם את עצמי שאולי בעולם שלו, כך צריך להיות. והיו ימים שבהם שאלתי אותו 'איפה אתה?' והוא היה נוזף בי 'אני לא יכול להיות כל הזמן למטה, קרן. גם למעלה צריכים אותי'"..

הדמיון לכת הסיינטולוגיה

עיתון 'הארץ' ערך כתבה ארוכה על המרכז שהתפרסמה גם באתר העיתון ב2.11.2004 ("קבלה אמריקן סטייל". יובל בן עמי) ומובאת לקמן מספר עובדות חשובות אליהן הגיע העיתון: "ההתראה בדבר פסיכולוגיה בגרוש העלולה להסב נזק נפשי מזכירה את ההאשמות המופנות כלפי ארגונים המספקים תרפיה קבוצתית, קבוצות ניו-אייג' וכתות, מועלת רבות כנגד פיליפ ברג והמרכז שבראשותו. פעולת ההיחשפות הרגשית המכונה "אודיטינג" (Auditing) והמבוצעת על-ידי תלמידי סיינטולוגיה, הוגדרה בעבר על ידי אנשי מקצוע כפשטנית, בלתי זהירה ומסוכנת ליציבות הרגשית של הנוטלים בה חלק. נאמר כי היא מייצרת בתלמיד מצב פגיע המאלץ אותו לפתח תלות הולכת וגוברת בארגון. המרכז לקבלה לא זכה עד כה להאשמות עד כדי כך חמורות, ובכל זאת מעניין לשרטט את קווי הדמיון בינו לבין הסיינטולוגיה, הנתפשת כארגון המתחרה בו על קהל יעד דומה.

הדמיון מזדקר מיידית אגב שיטוט באתרי האינטרנט של שני הארגונים. שניהם מעוררים סקרנות בלב הצופים, ככל הנראה – לעודד השקעה כספית ראשונית במטרה להביאה על סיפוקה. בינתיים מוצעות תשובות ערטילאיות ביותר. המרכז לקבלה מבטיח היחשפות לכוח המסוגל "לרפא ולתקן את חייך כליל ולשנות באמת את העולם לטובה – לתמיד". באתר הסיינטולוגיה מופיע החזון האוטופי הבא: "אנושות ללא טירוף, ללא פושעים וללא מלחמה… בה חופשי האדם לגאות לגבהים אדירים יותר".

גם הסיינטולוגיה, כמו המרכז לקבלה, טוענת שהיא מעין דת על-דתית, שבני כל הדתות מוזמנים לקחת בה חלק. גם היא נהנית משיווק מוצלח באמצעות כוכבים הוליוודיים הנמשכים אליה. השחקנים ההוליוודים ג'ון טרוולטה וטום קרוז מפיצים את דבר תורת הדיאנטיקה של ל. רון האבארד.

קיים מכנה משותף נוסף, עמוק יותר. שני הארגונים מפיצים את תכניהם של טקסטים סודיים שהדיוטות המבקשים לעיין בהם אוימו בעבר במוות. האבארד, סופר המדע הבדיוני שהגה את הסיינטולוגיה, הזהיר כי כל מי שייחשף למסמך מסווג מסוים מבלי לעבור תחילה את כל קורסי ההכנה שאותם מציע ארגונו תמורת תשלום, כמובן – ילקה במחלה קשה וימות". – במשפט זה רומז עיתון הארץ כי זו גם צורת ההתנהגות בקבוצתו של ברג. רמז זה מתבסס כנראה גם על עדויות של חברי הקבוצה לשעבר אשר מופיעים באתרי אינטרנט שונים, ולפיהם הם היו מאוימים שאהבתם או פרנסתם תמות, באם לא ישתפו פעולה עם חבורתו של ברג.

כסף כסף וכסף

ריק רוס מניו-ג'רסי, שחקר אולי יותר מכל אדם אחר, את המתחולל במרכז לקבלה והעומדים בראשו, סיפר בראיון לכתבה האמורה (הארץ):
"מפעילי המקום מרוכזים מאוד בעניין הכסף, מוכרים כל הזמן קורסים ומוצרים לחברים בהם. קבילה נוספת היא שבלב שני הארגונים עומדת דמות מסוימת. בסיינטולוגיה זה ל. רון האבארד, במרכז לקבלה זה 'הרב', שמוכר לרוב האנשים כפיליפ ברג ולפני כן היה פייבעל גרוברגר. בשני הארגונים נפוצה הדעה שמייסדיהם הם צינורות להארה עבור העולם. זהו מאפיין מובהק של ארגונים הידועים ככתות. בנוסף לכך, בכל קבוצה קיים מעמד של מתנדב במשרה מלאה. אצל הסיינטולוגים זה נקרא ארגון "סי", במרכז לקבלה – 'החברה'. אלה הם אנשים שבעצם אוכלים, שותים, ישנים ועובדים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, עבור הקבוצה".

"המאמינים בשני המקרים מפחדים מסיטואציה של עזיבה. בסיינטולוגיה הפחד הוא מכך שהארגון יעשה משהו שיפגע בך, ובעיקר ישתמש בחומר על עברך שחשפת במסגרת פעילויותיו. במקרה של המרכז לקבלה הפחד הוא הרבה פחות הגיוני. זהו פחד מכך שעזיבה תגרור תוצאה על-טבעית, שהחברות במרכז פורשת מעליך מטרייה על-טבעית המגנה עליך וכאשר אתה עוזב את המרכז לקבלה היא נעלמת ואתה נשאב לתוך מין ריק רוחני".

דעת היהדות החרדית בנושא

הבד"ץ של העדה החרדית פסק: "כבר באנו בכתובים אודות פיליפ ברג, ראש מכון חקר הקבלה וקול יהודה שנתברר שמעשיו שלא כתורה ובפרהסיא, ובאמצעות הספרי קבלה שמדפיס ומפיץ, הוא משפיע על אנשים תמימים לחשוב עליו שהוא מקובל, כדי להרבות הון ושליטה עליהם… הוא ואנשיו מהווים כת מסוכנת… ועוברים על איסורי תורה ומצוותיה בפומבי…"

הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א קבע:
"אודות האיש הנקרא ד"ר פיליפ ש. ברג… מקצץ בנטיעות, ומערב קודש בחול, מינות ואפיקורסות, ובודה דברים מלבו ועושה את התורה פלסתר, והוא בכל מגלה פנים בתורה שלא כהלכה… יש להתרחק מאותו האיש…"

ואילו הרבנים הראשיים לשעבר הגאון רבי ישראל מאיר לאו והראשון לציון הרב אליהו בקשי-דורון שליט"א כתבו:
"ראינו את המחקר אשר ערכו … בעניין "המכון לחקר הקבלה" ברשות ד"ר פיליפ שרגא ברג. לפי נתונים שבידם, פעילותו של הנ"ל נעשית במעטה של קדושה תוך שימוש בענייני קבלה, הנ"ל הצליח ליצור מדמותו מנהיג שמסביבו מעין כת. הוא מנצל את תמימותם ואי ידיעותיהם של הצמאים לדבר ה' ומובילם באמצעים בלתי כשרים לניתוק ממשפחתם ומיקיריהם…

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל