שבו על זה שוב

02/09/2007
מודטים על סתם?

מדענים: המחקרים שטוענים שמדיטציה טובה לבריאות – אינם אמינים
מאת אלחנן קרויצר, מעריב-Nrg

מדיטציה אינה מזיקה, זה ידוע. אבל גם אין הוכחות חד משמעיות לכך שלמדיטציה יש ערך תרפויטי – כך לפחות טוען מחקר שנעשה באוניברסיטת אלברטה שבקנדה.

"יש עניין עצום לשלב את המדיטציה ככלי תרפויטי בהתמודדות עם מחלות מודרניות, כמו מתח, עקה וכאבים כרוניים, אך רוב העדויות התומכות הן אנקדוטליות או מגיעות ממחקרים רעועים. כך טוענים מאריה אוספינה וקנת' בונד, שערכו את המחקר, כך על-פי האתר "ניוזוויז".

השניים ניתחו כמות גדולה של מחקרים – 813 – ובחנו את ההשפעה של מדיטציה על סוגיות כמו מתח, מחלות לב והתמכרות לאלכוהול וסמים. הם מצאו שישנן מספר עדויות לכך שמדיטציות מסוימות מפחיתות את לחץ הדם ורמת העקה אצל אוכלוסיות חולות. אצל אנשים בריאים, תרגילים כמו יוגה שיפרו לכאורה את היצירתיות המילולית והפחיתו את קצב פעימות הלב, לחץ הדם ורמת הכולסטרול. אך אוספינה טוענת שלא ניתן לגזור מסקנות חותכות על השפעת המדיטציה משום שהמחקר המדעי בעניין נעשה באיכות מתודולוגית גרועה ואין פרספקטיבה תיאורטית משותפת לכל המחקרים.

המחקר בחן חמש קטיגוריות של מדיטציה: מדיטציה עם מנטרה, מדיטציית תשומת-לב (mindfulness) המזוהה עם שיטות בודהיסטיות, יוגה, טאי-צ'י וצ'י-קונג. מדיטציה טרנסצנדנטלית ו"תגובת-הירגעות" (שעובדות שתיהן עם מנטרות) נחקרו יותר מאשר האחרות. אנשי המדיטציה הטרנסצנדנטלית אף מרבים לטעון שיעילותה הוכחה מדעית.

"המחקר העתידי על מדיטציה צריך להיות יותר קפדני בתכנון ובביצוע הניסויים, וכן בניתוח הממצאים", אומרת אוספינה. מצד שני, החוקרים מזהירים שלא לבטל את השפעת המדיטציה ככוח מבריא: "מסקנות מחקרנו אינן שהמדיטציה לא עובדת", אומר בונד, "אלא שהרבה אי-ודאות אופפת את התרגול. למי שעוסק ברפואה ומחפש לבסס את ההשפעה התרפויטית של מדיטציה, המחקר מראה שהנתונים אינם חד-משמעיים". אוספינה טוענת שעל סמך המחקר ההחלטה לבחור טכניקת מדיטציה ספציפית צריכה להמשיך להישען על חוויה אישית, עד שיצטברו ממצאים מדעיים חותכים יותר.

הכתבה פורסמה באתר מעריב-Nrg ב-29.8.07

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל