כשהבעלים נלחמים בעזה: נשות יישוב בשומרון חגגו בת מצווה לנערה שגדלה בכפר ערבי

23/01/2024

נלה ואירנה עלו לארץ מבלארוס בעודן בגיל 16. הן עלו לכאן בגפן, ללא אמן היהודייה שנפטרה זמן קצר לפני כן וללא אביהן, הגוי השיכור שביכר להישאר במדינה המזרח אירופית.

ב'סוכנות' דאגו לשכן אותן בפנימייה לבנות עולות אבל לכולם היה ברור שמדובר במסגרת רעועה שלא תחזיק מעמד. שנתיים לאחר מכן פנתה התפצלה דרכן של השתיים. נלה הכירה בן זוג אמריקאי ועברה להתגורר עימו בארה"ב ואילו אירנה מצאה את עצמה נישאת לגבר ערבי מכפר בקרבת שכם ועברה להתגורר עימו בכפרו.

היא הייתה תמימה ונאיבית באשר לצעד המסוכן, אבל לא פחות מכך היא חיפשה להקים בית חם משלה. בתחילה הכול זרם על פני מנוחות אבל תקופה קצרה לאחר שעברו לכפר, לבית אבן גדול עם נוף הררי, החלו הצרות.

הערבי שהתחתן עימה בין היתר כדי לקבל אישורי שהיה ועבודה בישראל, לצד הטבות נוספות להן זכאים אזרחים ישראלים, שכנע אותה לקחת הלוואה גדולה לצורך עסק שבכוונתו להקים. העובדה שהוא התגלה עד אז כאדם רציני העומד במילתו גרמה לאירנה להיענות ללא שהיות לבקשתו.

אחרי ההלוואה הראשונה, הוא ביקש הלוואה נוספת ואחרי תקופה ביקש עוד אחת ותוך שלש שנים מצאה עצמה אירנה נתונה בחובות עתק הרשומות על שמה. צ'קים שלה, שהלה חילק ביד נדיבה החלו להסתובב בשוק האפור והיא החלה לקבל איומים על חייה.

מהר מאוד התברר ש"העסקים" שלשמם לקח בעלה את הלוואה, כשלו אחד אחרי השני ואירנה, שבינתיים היתה כבר מטופלת בארבעה ילדים קטנים, הייתה על סף התמוטטות.
למרות זאת היא לא חשבה לשנות את מציאות חייה הקשה. היא העדיפה להישאר שם ולהאמין להבטחותיו שהנה עוד רגע הכול יסתדר והחובות ייפתרו. ביכרה להישאר שם, בתוך הבוץ ולא לפתוח בחיים חדשים לוטים בערפל ומלאי חובות.

הפתרון הגיעה חברה שלמדה איתה באולפן לעברית, שנישאה אף היא לערבי וברבות השנים חולצה באמצעות יד לאחים. החברה – הקשר היחיד שלה לעולם החיצון דרבנה אותה לעשות את הצעד והבטיחה לה נאמנות שיד לאחים ימצא פתרון גם עבורה וייתן לה גב מלא בכל המצטרך.

אירנה זכרה את הדברים אבל עדיין לא מצאה בתוכה את הכוח לעזוב. מה ששבר אותה בסופו של דבר הייתה ההודעה שמסר לה בעלה כבדרך אגב במסגרת ארוחת ערב בנוכחות כל בני משפחתו, כי הוא מתכוון לשאת אישה נוספת, מוסלמית מכפרו.

כבר באותו ערב היא התקשרה לחברתה וביקשה שתחבר אותה מיידית ליד לאחים. שבוע ימים לאחר מכן, במבצע הערמה מתוחכם חולצו אירנה והילדים ושוכנו בדירת מסתור.

כמו בכל המקרים גם כאן התגייסו לעזרתה טובי המומחים של הארגון ועזרו לה בכל המצטרך. אנשי הצוות המשפטי של יד לאחים עזרו לה לנהל נכון את החובות והעניקו לה ליווי משפטי מלא גם בנושא המשמורת על הילדים. הערבי נעצר, נשפט ונכלא ואירנה החלה לפתוח בחיים חדשים.

כדי להקל עליה, היא עברה לגור בקהילה מלווה באחד היישובים בשומרון. אירנה וילדיה הועברו לדירה מסודרת ומאובזרת והקהילה כולה מלווה אותם מאז באופן קבוע. בכל שבוע מארחת אותם משפחה אחרת בסעודות השבת, ולצד ליווי לילדים מחוץ לשעות הלימודים, הם עזרו לאירנה למצוא עבודה יציבה והיא הצליחה לכסות את כל חובותיה ולפרנס את עצמה בכוחות עצמה.
בשבוע האחרון חגגה ביתה הבכורה בת מצווה באירוע מרגש במיוחד. בשעה שהבעלים מגויסים לצבא ונמצאים בחזית בעזה ובגבול לבנון, עשרות נשים מהיישוב ליוו אותה בהכנות לבת המצווה ובטקס עצמו, ובעזרתם הפכה בת המצווה לאירוע מעצים ולאבן דרך משמעותית בחייהם.

"כשנשות היישוב חגגו את בת המצווה של הבת שלי, בשעה שחלק מהבעלים מגויסים ונלחמים למען עם ישראל, הרגשתי סגירת מעגל של ממש" אמרה אירנה השבוע. "הבעלים מתמסרים כדי להגן עלינו מול המחבלים שרוצים להרוג אותנו, והנשים הצדיקות שלהן התמסרו כדי לעזור לי לחזור הביתה לעם ישראל באירוע שסימן בשבילי עוד אבן דרך בניצחון על הבעל הערבי ומעלליו".

 

לחצו כאן למידע נוסף על סגולה לזיווג הגון או ברכה לפרנסה טובה!

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל