מיסיון

אחת התופעות המאיימות על העם היהודי בדורות האחרונים היא תופעת המיסיון בה פועלים גורמים נוצרים בעלי כח ומשאבים לשדל יהודים תמימים להמיר את דתם בדרכים שונות ומגוונות ולגרום להם לנתק את הקשר בן אלפי השנים עם עם ישראל ודתו. שיטות הפעולה של המיסיון לובשות צורה ופושטות צורה ובכל פעם שנראה כי הכרנו כבר הכל, מתגלים דרכים ותחבולות חדשות ומתוחכמות המנצלות במודע חולשה וקושי לפעולות מיסיון ושידול להמרת דת.

מיסיון במדינת ישראל

ברחבי הארץ קיימות למעלה מ-200 קהילות מיסיונריות, כמעט בכל עיר בארץ יש קהילה מיסיונרית עם מרכז פעילות משלה. תקציב המיסיון בארץ עומד על מיליוני דולרים בשנה. במסווה של עזרה לקהילה, נפתחים מרכזים קהילתיים כמו מרכז לגמילה מסמים, שמנוהלים על ידי מיסיונרים ומשמשים כר לפעילות מיסיונרית. ברשות המיסיון בארץ עומדים קיבוצים, אולמות כנסים, אכסניות נוער, בתי קפה, הוצאה לאור ועוד.

המיסיון בפעולה

כאשר מנסים לבחון את המקרים בהם פוטנציאל גבוה יותר וסיכוי להתבוללות דרך פעולות מסיון וכתות, ניתן לאפיין גם אותם.

שלוש קבוצות אוכלוסייה עיקריות חשופות במיוחד להשפעה מיסיונרית:

אנשים הסובלים ממצוקה כלכלית ו/או נפשית – אנשים ברגעי משבר עלולים להתפתות בקלות להצעות עזרה שמגיעות מטעם גורמים מיסיונריים. המיסיון פועל רבות בשטח האפור של עזרה לנזקקים. מקרים רבים של חלוקת אוכל לנצרכים, או מבצעים נרחבים יותר כמו חלוקת ילקוטים לילדים, מתבצעים על ידי המיסיון כחלק ממערך אסטרטגי לרכישת אמונם של הנזקקים.

עולים חדשים – על סמך נתונים מצטברים, אפשר להצביע בבירור על פעילות מיסיונרית מוגברת בקרב קהילות של עולים חדשים, והיענות לה. רבים מן העולים מגיעים ללא רקע מעמיק ביהדות, אינם מבינים עברית, מתגעגעים הביתה ומייחלים ליחס אנושי. זה, בנוסף למצב הכלכלי הקשה בו נמצאים רבים מהם, מכשיר את הקרקע לפעילות המיסיון.

בוגרים צעירים שמחפשים משמעות מיוחדת לחייהם – רבים מהם נתפסים לכתות מהמזרח הרחוק, או לכתות בעלות אופי מיסטי.

כת המיסיון 'היהודים המשיחיים'

אחת הכתות שפועלות במרץ רב בניסיון להניע יהודים מאמונתם ודתם היא הכת הנוצרית "היהודים המשיחיים" אשר מקיימת פעולות מיסיון ומנסה בכל דרך להשפיע ולבלבל יהודים תמימים בדעותיהם הכוזבות. די אם נצטט אישי ציבור חילוניים שהתבטאו בחריפות על משמעות אותה כת מיסיון והרמייה בה היא נוקטת כמו למשל פרופסור אהרון ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר שכתב כך: על יהודים משיחיים ודומיהם: … גורמים אלה (לאומיים, דתיים, לשוניים, היסטוריים…) מובילים היום כולם למסקנה, כי מי שמאמין במשיחיותו של ישו ורואה באמונתו זו את האפקטיבית שבאמונותיו ועושה לה נפשות ומתרכז לשם כך בקהילות הרי הוא אדם המאמין בדת אחרת… המבחן הראוי הוא המבחן החילוני-לאומי, המשקף את התודעה הלאומית שלנו כיום. נראה לי כי לענין תודעה לאומית זו קיים קונצנזוס רחב בעם היהודי, וקיימת בו הסכמה לאומית, כי אמונה בישוע כמשיח, מלך היהודים ובן האלוהים והטפה אקטיבית להגשמת אמונה זו בין היהודים, תוך יצירת קהילה מיוחדת לשם כך, כי כל אלה עושים את האדם לבן דת אחרת, באופן שנשללת יהדותו. על פי תודעה זו אנו רואים בעותרים בני דת אחרת. בנותני ביטוי לתודעה לאומית זו, ולהסכמה לאומית זו, איני מטיל על החברה הישראלית השקפת עולם פרטית. איני מכריע גם בשאלה עליה קיימים חילוקי דעות עמוקים ואין בה קונצנזוס חברתי. נראה לי כי הדת האחרת, אליה משתייכים העותרים, הינה – לפי המבחן החילוני – הדת הנוצרית… בג"ץ 265/87

כת המיסיון 'עדי השם '

כת עיקרית נוצרית נוספת הפועלת בארץ היא כת 'עדי השם'. זו הינה אחת הכתות המסוכנות בעולם והיא הוגדרה כמסוכנת ע"י דוחות מודיעין של משטרות בעולם. מדובר בכת נוצרית פונדמנטליסית שמנתקת את חבריה מהמשפחות, אוסרת על מתן וקבלת עירוי דם (מה שמביא לאלפי מקרי מוות מיותרים בעולם מידי שנה), אוסרת על חגיגת ימי הולדת, ושראשיה שיתפו פעולה עם היטלר והנאצים ימ"ש בשל שנאתם המשותפת ליהודים.

מאבק במיסיון

יד לאחים עומד בחזית המאבק במיסיון במאמץ אדיר לחשוף את פרצופם האמיתי של אותן כתות ואותם אנשים במתחזים ומציגים את עצמם כדורשי טובתם של משפחות ויהודים במצוקה ומנצלים את אותם מצבים להסית ולהדיח יהודים תמימים לשאול תחתית.

כחלק מהפעולות של יד לאחים במסגרת המאבק במיסיון מקיים הארגון מערכת מקצועית שעוקבת אחרי כלל הפעילות המיסיונרית בארץ ומגיבה אליה בהתאם. כל דיווח אודות פעילות מיסיונרית כמו, כנס, פתיחת מרכז, הטבלה לנצרות, משפחה שנתפסה לכת, מטופל במהירות, ובהתאם לצרכים המשתנים.  פעילי הארגון מקיימים פגישות עם אנשים שנתפסו למיסיון ולכתות, וניסיון לשכנעם לחזור בהם. מעניקים תמיכה וטיפול למשפחות או אנשים במצוקה שנתפסו למיסיון.  עוסקים בחיזוק המודעות היהודית בקרב עולים מרוסיה. פועלים לארגון רשת שיעורי תורה בפריסה ארצית, ארגון שבתות וימי עיון לעולים רוסיים, ועוד. פעילות מונעת למקרים המועדים לפעילות מיסיונרית והפצת חומרי הסברה בנושא.

המאבק של כולנו

המאבק במיסיון אינו עניין רק לפעילים וגופים מאורגנים. זו אחריות המוטלת על כתפי כל יהודי ויהודי. כל אחד מאיתנו יכול להיות שותף בהפצת חומרי הסברה המסבירים את סכנת המיסיון ובתרומות המסייעות ליד לאחים להמשיך ולעמוד בחזית המאבק במיסיון ושמירת המשכיות העם היהודי.