פאלון דאפא (פאלון גונג)

תורת הכת

ספרו של לי הונג-ג'י, ג'וּאן פאלון, מכיל את עיקרי תורתו על טיפוח מוסרי עם אוצר מושגים הלקוחים ברובם מן הבודהיזם ומקצתם מן הטאואיזם. בספר זה מעלה על הכתב לי הונג-ג'י את הרצאותיו שמסר בסין בשנת 1994 ובארצות המערביות בתחילת 1996.
לאחר שקבע לי הונג-ג'י את מגוריו בארה"ב, ניתן היה למצוא בתורתו גם מושגים הלקוחים מן הנצרות. (Deng & Fang, 2000)

ארבע היבטים עיקריים בולטים ב'תורה' זו (Palmer, 2001)
(Aalderink, 2001):

  1. היבט האפוקליפסה: בשיטה זו הושם דגש על ירידת המוסריות של כלל האנושות ונוכחות כוחות רשע בכל מקום עלי אדמות. חייזרים נוכחים בעולם הזה ומשפיעים עלינו, כולל התפתחותה של הטכנולוגיה. אולם, הם טומנים בחובם סכנה לאנושות, ומעוניינים לקלקלה ולהחליפה. (ראה Time magazine) בכך מגיעה לקיומה הנבואה הבודהיסטית לחורבן העולם והתחלת תקופה אוניברסאלית חדשה .
  2. התחייבות לסטנדרט מוסרי מחמיר המבקש מן המתרגלים לטהר את ליבם מעניני העולם הזה. ואמונה בכך שהאלוהים עזבו את הדתות המקובלות בעבר ואבדו את רוח של הדהרמה (תורתו של הבודהא) האמיתי .
  3. ההיבט המשיחי: לי הונג-ג'י הינו הגואל האוניברסאלי היודע הכל ו"היכול כל" אשר חשף לעולם את חוקי היקום שהם ההגנה הבלעדית מפני האפוקליפסה.
  4. כת טוטלית: חסידי הפאלון דאפא צריכים להתמקד בשיטה זו בלבד. אסור לקרוא ואף לחשוב לגבי דת, פילוסופיה ואסקולה או צ'י קונג אחרים. המתרגלים חייבים לדבוק בשיטה הפסיכו-פיזיולוגית של הפאלון דאפא האומרת כי השינוים המהותים באדם נובעים מכוחותיו העל-טבעיים של לי הונג-ג'י. Deng & Fang מביאים מדברי לי הונג-ג'י, מארצאה שהעביר בשווייץ כי יש לנתק כל קשר עם קרובי משפחה המתנגדים לשיטה.

חסידי השיטה מסבירים כי חמשת התרגילים אותם הם מקיימים, מיועדים לערבב ולחבר את האנרגיה הקוסמית עם זו שבתוך הגוף. בו ברגע שמתחילים את הלימוד נספגות כמויות גדולות של אנרגיה מהיקום (קוסמוס), וחומרי הפסולת מסתלקים מן הגוף מה שמביא לנקיונו ולטיהורו.

ברמה המתקדמת, המטרה היא להביא את המתרגלים לידי חכמה והארה. הכת מבטיחה למתרגלים להגיע ליכולות על טבעיים, כגון לראות מעבר לקיר או את תוך תוכו של האדם (ג'ואן פלון, עמ' 58),טלפתיה (עמ' 121), "עין שלישי" (הרצאה שנייה), ועוד. הונג-ג'י אף מבטיח כי הפאלון גונג פועל כמעיין עלומים ומספר כי בגיל 70 יש מתרגלות שיראו כבנות 40!

תורת הפאלון דאפא מתייחסת לכוחותיהם של פסלי הבודהא ולאלו הסוגדים להם, אולם מתרגלי השיטה אינם עושים שימוש בפסלים. נאמר כי "פסל הבודהא שנוצר בבית חרושת הוא רק יצירת אומנות". בכדי להכניס בה כח, עורכים טקס הנקרא "קאי גואנג". הטקס נערך לפי הסדר הבא: "החזיקו את הספר שלי (כי בספר יש את התמונה שלי) או את התמונה שלי והחזיקו את פסל הבודהא, ואז עשו תנוחת יד גדולה של פרח הלוטוס ובקשו בקשה מן המורה לקאי גואנג, בדיוק כפי שהייתם מבקשים את זה ממני". (עמ' 196)

חברי הפאלון דאפא אומרים כי תורתם, הינה שיטה עתיקת יומין שהועברה מדור לדור ע"י מאסטר המעבירה בדווקא רק לתלמיד המובחר (עמ' 24), עד שהגיעה ללי הונג-ג'י, שקיבל הוראה לפרסמה ברבים. "דרך הטיפוח- תרגול הזאת לא באה למעשה מכדור הארץ שלנו" (עמ' 185).

חברי הכת מסבירים ששיטתם שונה משיטות אחרות בכך ששמה דגש מיוחד על טיפוחו הפנימי של ה"שין-שינג" – דהיינו: חוקי מוסר שבלעדיהם התרגולים לא יועילו. (Ownby, 2000)

המאסטר, מנהיג הכת

ללי הונג-ג'י ישנם שתי ביוגרפיות. האחת שפרסם על עצמו, והשניה שפורסמה ע"י שלטונות סין. ראשי השלטון טוענים כי לי הונג-ג'י ייצר אוטוביוגרפיה על מנת לבנות לעצמו הילה אלוהית.

אחד ההבדלים העיקרים בשני הביוגרפיות הינו תאריך הלידה של לי הונג-ג'י. לפי הגרסה הרשמית הוא לא נולד ב-13 במאי 1951 אלא ב-7 ביולי 1952. השלטונות הסיניות מסבירות כי הונג-ג'י שינה את תאריך לידתו ליום השמיני של החודש הירחי הרביעי שהינו תאריך לידתו של הבודהא.

בראיון ל-Time Magazine, הסביר לי הונג-ג'י כי שינוי תאריך הלידה נובע מטעותם של השלטונות שלא הדפיסו זאת נכונה בעת המהפכה התרבותית.

שינויים נוספים נמצאים לגבי ילדותו: לטענתו למד אצל מאסטרים בודהיסטים וטאואיסטים ובגיל שמונה היה כבר מוכשר, כלומר בקי באמת האוניברסאלית, בעל תובנה מפותחת בחיי המין האנושי, וידע את עברו ואת עתידו של המין האנושי. לעומת זאת, הביוגרפיה ה'רשמית' מציגה לי הונג-ג'י בצורה פשוטה, בה הוא הולך לבתי ספר עד שבגיל 18 החל לשמש כנגן חצוצרה בצבא ובמשטרה. לאחר מכן שימש כפקיד באחד המשרדים וב-1991 הפסיק לעבוד בכדי להתעסק בצ'י קונג. (תמונות ועדויות מוכיחות טענות אלה)

שתי הביוגרפיות 'נפגשות' ב-1992 כאשר החל לי הונג-ג'י להפיץ את תורתו. (AAlderink, 2001)

בספרו ג'ואן פאלון, מנסה המאסטר להרשים כאדם מלומד. הוא מביא נתונים מדעים, היסטוריים, ועוד, בכדי להדגיש את נכונות דבריו. הוא מרבה להשתמש במילים: גילינו, הוכחנו, חשפנו… וכדו', אולם מבלי לציין את מקורותיו. בסופו של דבר, ברור לכל, כי במקום להוכיח את חכמתו, גילה את טיפשותו. הרבה מדעותיו שונות ומשונות מאוד, ומוכיחות על הבנתו המעוותת בכל הקשור לכתבי המסורות מהן הוא שואב את אידיאולוגיית הפאלון דאפא.

בין היתר, לפי מאסטר לי, ישנן הוכחות על קיומן של תרבויות מפותחות על פני כדור הארץ כבר לפני מאתיים ושישים מיליון שנה: "קיימת יותר מתקופה אחת של ציביליזציה לפני הציביליזציה שלנו… לאחר כל אחת מהפעמים הרבות שבהן הושמדה התרבות האנושית, רק קומץ קטן של אנשים שרד והם חיו חיים פרימיטיביים. אז הם התרבו בהדרגה במספרם והפכו לגזע אנושי חדש. מאוחר יותר הם שוב הושמדו ואז שוב יצר גזע אנושי חדש… פעם בדקתי בקפדנות וגיליתי שהמין האנושי היה 81 פעמים במצב של השמדה מוחלטת", כתב. (עמ' 30-28)

בכתביו של המאסטר חוזרים שוב ושוב הנושאים על עוורון והתנשאות המדע המודרני, ההגבלות של המדע והשקפתו האישית של לי המחליפה את התיאוריות המדעיות. (Ownby, 2000)

בערוץ הטלויזיה BBC News, מתאריך 8/5/01, הובאו דבריו של מאסטר לי, כי "הוא יכול לעבור קירות ולהפוך עצמו לבלתי נראה". כמו כן הוא "יודע לעוף באוויר" כל על פי ה-New York Times מתאריך 30/4/00.

כקוסם ולהטוטן, עוד לא הוכיח את עצמו לי הונג-ג'י , אולם הוא מראה את כל תסמיני המגלומניה (שיגעון גדלות). די בקריאה שטחית של ג'ואן פאלון בכדי לוודא זאת. מתחילת הספר ועד סופו, מבהיר המאסטר כי הוא היחיד שמבין, יודע ויכול. הוא מדבר על עצמו גם בלשון רבים (אנו, אנחנו), ומשכנע כי הכל עובר אך ורק דרכו. לטענתו, אפילו הבודהא בעצמו לא ידע את תורתו, ואם היה חוזר (הבודהא), היה חייב לטפח ולתרגל את הפאלון גונג (ג'ואן פלון, עמ' 225-224). על ספרו כותב כי "את הספר הזה כבר לא ניתן למדוד במובנים של ערך" (עמ' 242).

התבטאויותיו של לי הונג-ג'י בהרצאותיו, בכינוסי התנועה או בראיונות שמוסר לעיתונות מעניינות לא פחות. כאשר נשאל ע"י כתב ה-Timeasia Magazine האם הוא יצור אנושי? ענה לי הונג-ג'י: "אתה יכול להחשיב אותי כיצור אנושי". לאחר מכן נשאל: האם הנך מכדור הארץ? ענה: "אינני רוצה לדבר על עצמי במימד גבוה יותר, אנשים לא יבינו זאת".
בוועידת הפאלון דאפאה הראשונה בצפון אמריקה (29-30/03/98), הודיע כי הוא גדול יותר מישו הנוצרי ואפילו מאלוקים. ומאוחר יותר אף הסביר: "אף אחד אינו יודע מי אני. בלעדיי, היקום לא היה מתקיים" (מרץ 2002, Touring North America to Teach the Fa). ברור לכל כי המסר שרוצה המאסטר להבהיר הינו כי הוא הבודהא החדש כיום. (Penny, 2002)
אמנם אינו ברור אם חברי הכת סוגדים ללי הונג-ג'י, למרות שניתן היה לראות בוועידה הראשונה של הפאלון דאפא שהתקיימה בישראל (תל-אביב 2.10.02), כיצד השתחוו מתרגלי הפאלון דאפא לתמונתו..

הקדשה למאסטר במקומות מרכזיים בביתם של חברים בכת (צילום: נוח פורטר)

מובן איפה מדוע כבר בשנת 1996 היו חברים במפלגה הקומוניסטית הסינית שרצו להוציא את הפאלון דאפא מחוץ לחוק בגין הפצת אמונות טפלות, ותיאוריות אנטי-מדעיות – וזאת בעיקר עקב קביעותיו של לי הונג-ג'י על עצמו (BBC, 2004). עקב כך גייסו חברי האירגון מוסדות פוליטים וממשלתיים על מנת לדכא ולהשתיק את המתנגדים והמבקרים את השיטה. (Deng & Fang)

הארגון

אין סמכות ידועה מלבד לי הונג-ג'י. אך העובדות מצביעות על כך כי לפני החרם על הכת, היו בסין 39 סניפים כלל-ארציים, 1,900 סניפים משניים, ו-23,000 אתרי תירגול. ביורוקרטיה מתוחכמת הייתה מפקחת על נקודות אלה וסניפים התנהלו בניהול קפדני ביותר. (Wong & Liu,1999) (Bruseker, 2000)

מסמכים פנימים של הפאלון דאפא חשפו כי תפקידם של מנהלי הסניפים היה לגייס חברים חדשים ולהפיץ את מסריו של לי הונג-ג'י. היות וחברי הכת תרגלו מידי יום ביומו, והיה צורך להפיץ ביניהם מידע, בקשות או פקודות באופן מידי, הוקמה מערכת מתוחכמת המאפשרת זאת. אין לפאלון דאפא היררכיה דתית, אלא משרדים וסניפים המאפשרים את הקשר בין הקבוצות השונות והמתרגלים. (Deng & Fang, 2000)

כיום, מחוץ לסין, הם מקיימים מפגשים על בסיס שבועי לצורך תרגול וכן ללימוד תורת המאסטר, ובנוסף מתאספים להחליף חוויות, להסביר מה הפאלון דאפא הביא או שינה בחייהם. היום בו נוסדה התנועה הינו אירוע נוסף רב משמעות בו נוטלים חלק מתרגלי השיטה. (Bruseker, 2000)

חברי הכת מקיימים, כחלק מהטפוח (cultivation) הפגנות מידי יום מול נציגויות הרפובליקה העממית של סין בעולם, ומתנגדים לכל אירוע הנקשר אליהן. (Vermander, 2001)

חברי הפאלון דאפא מנצלים כל ארוע ציבורי אפשרי בכדי לחלק חומר הסברה על רדיפת מאמיני השיטה על ידי המשטר הקומוניסטי הסיני.

המדריכים המעבירים את השיטה אינם יכולים לקבל תשלום, אולם הכניסה להרצאותיו של המאסטר כרוכה בתשלום דמי כניסה: "אנחנו צריכים לכסות את ההוצאות", מסביר המאסטר (ג'ואן פלון , עמ' 134). כאמור, המדריכים הינם מתנדבים, ומכיוון שהפאלון דאפא חשוב להם, הם אף משקיעים כסף רב עבור התפשטותה של התנועה. (כגון: הדפסת פליירים, ספרים, חולצות, קיום תערוכות וסמינרים, וכו'.)

אין אינדיקציה אודות הכנסותיו וצורת חייו של לי הונג-ג'י, פרט לרכישת בתים, האחד בניו יורק בעלות 293,500$ ב-1998 והשני בניו ג'רזי ב-1999 ב-580,000$ (Wall Street Journal)

סוגיית הבריאות

בפאלון גונג כמו בשיטות מדיטציה רבות, נטען כי התרגולים שמקיימים מביאים לשיפור הבריאות, עד כדי יכולת ריפוי מחלת סרטן או איידס, והמתרגל אינו זקוק יותר לטיפולים רפואיים קונבנציונליים למיניהם.

לי הונג-ג'י מבהיר כי הרופאים אינם מרפאים באמת, אלא דוחים או מחליפים את המחלה, ובמקרים אחרים, המחלה עוברת לגופו של קרוב משפחה. מחלות או קשיים באים בגלל מעשים רעים שעשו בעבר, לכן רופאים עוברים על איסור בזה שהופכים את עקרונות החברה האנושית הרגילה. המאסטר מבטיח לטהר את גופם של המתרגלים (ג'ואן פאלון, עמ' 14).

הסכנה הנובעת מהשקפה זו המבטיחה נסים ונפלאות הינה מוחשית, דוגמאות לכך הינם מקרי מוות רבים של אזרחים סינים חברים בתנועה – על פי דיווח של גורם פרטי שפורסם טרם הטלת החרם. קרובי משפחה של חברה בכת בישראל טוענים כי מותה נגרם כתוצאה מעזיבת טיפולים רפואיים לאחר "הרגשת שיפור בבריאות".

היות ונטען כי מתרגלים מוגנים מפני שדים ורוחות ע"י הפא-שן ("גוף-חוק") של לי הונג-ג'י, ניתן להבין כי כמו בכתות רבות אחרות מוחזקים המתרגלים בפחד איבוד הגנה זו במידה ויעזבו את הטיפוח.

ב-23/01/01, הציתו עצמם חמישה מחברי הכת בכיכר טיאננמן בבייג'ינג (בירת סין), כאות מחאה על הפוליטיקה של ממשלת סין כלפי הכת.

ביולי 2001, הועברה ידיעה בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, כי למעלה מעשרה מתרגלים של הפאלון גונג התאבדו בהצתה עצמית ב-20/6/01, כאות מחאה על החזקתם ע"י השלטון בסין, במחנה עבודה. יצוין כי לי הונג-ג'י הביע את התנגדותו למעשה התאבדות.

מקורות וקישורים

Aalderink, Karin, Totally Expunge Evil, Pursue it to the End: Explaining the Crackdown on the Falun Gong, MA Thesis, Department of Chinese Studies Leiden University, The Netherlands, 2001 Bruseker, George, Falun Gong: A Modern Chinese Folk Buddhist Movement in Crisis (

MA Thesis), 2000 למחקר לחצו כאן
Deng, Zixian & Dr. Fang, Shi-min, The Tow Tales of Falungong: Radicalism in a traditional form, May 2000 למחקר לחצו כאן
Haar, Barend J. ter, PR China: Falun Gong: Assessing its Origins and Present Situation, Sinological Institute, University of Leiden, July 2002
למחקר לחצו כאן
Heberer, Thomas, Falun Gong – Religion, Sekte oder Kult? Eine Heilsgemeinschaft als Manifestation von Modernisierungsproblemen und sozialen Entfremdungsprozessen, Universität Duisburg, 2001
Junpeng Li, How Did Falun Gong Become a Political Movement?, Department of Sociology, University of North Carolina, Chapel Hill, 2006 למחקר לחצו כאן
Ownby, David, Falungong as a Cultural Revitalization Movement: An Historian Looks at Contemporary China, Department of History, University of Montreal, Talk given at Rice University, October 20,2000. להרצאה לחצו כאן
Palmer, David, "The Doctrine of Li Hongzhi. Falun Gong: Between Sectarianism and Universal Salvation," China Perspectives, 35 (May-June 2001): 14-24.
Penny, Benjamin, The Body of Master Li, The Australian Religious Studies Association, 2002
John Wong & William T Liu, The Mystery of China's Falun Gong:Its Rise and Its Sociological Implications, East Asian Institute, National University of Singapore, dec. 1999
Vermander, Benoit, Looking at China Through the Mirror of Falun Gong, China Perspectives, French Centre for Research on Contemporary China, Hong Kong, June 2001
Yu, Haiking, The New Living-Room War: Media Campaigns and Falun Gong, University of Melbourn, Australia, 2004 למחקר לחצו כאן

BBC News, Who is Li Hong-zhi?, 8 may 2001 לכתבה לחצו כאן
BBC, Falun Gong – an Evil cult?, oct. 2004 לכתבה לחצו כאן
Dowell, William, Interview with Li Hongzhi ,Time Magazine Asia – May 10,
1999
Smith, Craig, Rooting Out Falun Gong; China Makes War on Mysticism, New York Times, 30/4/2000 לכתבה לחצו כאן
Smith, Craig S., American Dream Finds Chinese Spiritual Leader, The Wall Street Journal November 1, 1999
David Van Biema, The Man with the Qi, Time Magazine, 5/10/1999

Li Hongzhi, Touring North America to Teach the Fa, 3/2002, paragraph 36.

להרצאה לחצו כאן
לי הונג-גי, פאלון גונג, גרסת טיוטה ב
לי הונג-גי, ג'ואן פאלון,2002

עוד על הפאלון דאפא באתר יד לאחים:

גוזרים עליהם כליה

הלל וייס נגד ממשלת סין

סדנה שנויה במחלוקת בחדר האירוח של המטכ"ל

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את מס' הטלפון שלכם

למעבר מהיר לתרומה יש למלא כאן את כתובת המייל